Carol
Udgivet 9. mar 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Carol. Det er hendes navn. Hun er ikke bare hans kone, men sin egen. Det virker måske normalt i dag, men ikke i de tidsperioder, som Todd Haynes helst laver film om. Fra før 1960’erne fik patriarkens verden til at gå af lave. Både Julianne Moore i “Far from Heaven” og Kate Winslet i serieficeringen af “Mildred Pierce” blev betragtet som mandens ejendom. Begge gjorde de oprør imod mandesamfundet. Det gør Cate Blanchett også nu. Derfor hedder den her periodeperle ikke “Mrs. Aird”, men “Carol”.
Så fint fortæller Todd Haynes. Små, elegante bevægelser og antydninger, der fra mandens point of view bare er to veninder, som drikker te. Sludrer, inden de skal hjem til deres mand. Eller på jagt efter en. Da vi senere får åbningsscenen fra kvindens position, så er sagen en ganske anden. Det står allerede klart i den næste scene, hvor Therese kører væk med manden og hans venner i en taxa på vej til fest. Vi ser hende igennem bilruden. Et greb, der gentages igen og igen i “Carol”. De to kvinder igennem ruder eller vinduer. Adskilt fra naturen. Deres natur. For de elsker kvinder – ikke mindst hinanden, men i disse 1950’ere var det ikke en mulighed. Derimod var det en diagnose, som krævede behandling.
Op mod Mara spiller en dejligt erfaren Cate Blanchett. Dyb og langsom i stemmen smager hun præcist på ordene. ”Therese Belivet”. Hun nyder at udtale det yndefulde navn, imens hun tager et elegant hiv af en filterløs og et sip af sin martini. Men bag det rolige ydre gemmer sig en splittet kvinde. Ægtemanden vil have hende til at vælge. Mor eller lesbisk. Den naturlige rolle som mor til deres datter eller den – ifølge samfundet – unaturlige som kvinde forelsket i en anden kvinde. Det er umuligt at vælge.
Jeg har intet problem med at vælge. “Carol” er Todd Haynes på en ny, højere hylde. Kølig og præcis i sit portræt af Eisenhowers USA, hvor manden desperat kæmper for at holde fast i, at kvindens rolle er som kone. Men det er kun i indledningen, at blikket er hos manden. Derefter udvider det sig til at kunne se alle regnbuens farver og kalde dem ved deres navn: Carol og Therese.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet