Carrie (2013)
Udgivet 31. okt 2013 | Af: Tarantrier | Set i biografen
“Carrie” (2013) er et moderne remake af Brian De Palmas mesterværk af samme navn fra 1976, som i mine øjne er en af alle tiders bedste horrorfilm. Dog kan det næsten virke omsonst at genre-kategorisere den som horror. De Palmas film er først og fremmest en film om social udstødelse og tabet af uskyld, fortalt som en grum kunstfilm snarere end som klassisk horror. Underskønne billeder kombineret med et uhyre gennemtænkt score løftede filmen op på et niveau, kun få andre når. De Palma formåede således at få indhold og nuancer frem, der gjorde effekten af den 10 gange stærkere og dens nådesløshed 100 gange mere voldsom!
Da det gik op for mig, at filmen bare følger skabelonen fra sit forlæg, blev det også tydeligt, at hver eneste scene er genindspillet med mindre originalitet, mindre vildskab og mindre effekt. Teknisk såvel som kreativt er “Carrie” (2013) en uinspireret størrelse, der blot ruller derudad på en doven og flad facon, hvilket allerede bliver tydeligt i åbningsscenen. Her lod De Palma kameraet glide i slowmotion gennem pigernes omklædningsrum, hvor det til sidst fandt Carrie alene i badet i sine sidste stunder af uskyld og renhed. Remake-instruktør Kimberly Peirce derimod viser tamt en pige i et PG-13-venligt omklædningsrum, der pludselig får menstruation for første gang. Different but same.
Dén ambivalens i Carrie fanger Kimberly Peirce slet ikke. I stedet er Carrie gjort stærkere – både mentalt og i forhold til de telekinetiske kræfter, hun pludseligt udvikler. Det ses især i forholdet til Julianne Moores moderkarakter, der omvendt er gjort blødere og mere kærlig. Et uforståeligt valg, der kun bidrager til at tage styrken ud af filmen. I det hele taget føles det mærkeligt, at “Carrie” anno 2013 på alle planer er en film, der tør langt, langt mindre end “Carrie” anno 1976. Fra den PG-13-venlige scene i omklædningsrummet til det langt mindre nådesløse klimaks er denne nye version af “Carrie” kedelig og, måske vigtigst, ikke nær så uhyggelig som sin forgænger.
Det er som sagt ikke kun i forhold til De Palmas oprindelige film, at den nye “Carrie” fejler. Den er i sig selv blottet for alt andet end udmærkede præstationer og en god historie (som den jo i øvrigt ikke selv kan tage æren for). At filmen egentlig er en horrorfilm, vil de færreste nok bemærke, hvis ikke de vidste det på forhånd. “Carrie” (2013) skræmmer kun, når man tænker over, hvorfor den overhovedet er blevet genindspillet. Derimod er originalen ikke blevet et offer for tidens tand. Se den.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet