Den franske forbindelse
Udgivet 21. sep 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
I 1971 jagtede Gene Hackman en bande franske heroingangstere i “The French Connection”. Han satte en effektiv stopper for Marseille-mafiaen i New York. Men hvem jagtede dem hjemme i Frankrig? Det giver “La French” et bud på, der i sin danske titeloversættelse behørigt kipper med gangster-flaget for William Friedkins klassiker. “Den franske forbindelse” ville gøre Jimmy ‘Popeye’ Doyle stolt.
Det er Dujardins Pierre Michel også. Han skal gøre livet surt for den anden side af lovens mønt. Gangsteren Zampa ligner til forveksling Pierre. Bogstaveligt og i overført betydning. De er begge dedikerede til deres job, de har smukke koner og søde børn, som de ikke ser så meget, som de gerne ville. Og burde. På den måde er “Den franske forbindelse” lige så meget en film om karrieremænd med udfordringer i privaten, som den er en gangsterfilm. (Gud)Far, mor og børn – ligesom i “The Sopranos”.
Den største fornøjelse i “Den fransk forbindelse” er at opleve spillet imellem de to mandeegoer. De er som Pacino og De Niro i “Heat”. Sammen deler de ikke meget skærmtid, men konstant er de i hinandens tanker. Besatte. De ædes op, mister alt. Den anden betyder alt. Måske fordi de lige så let kunne have været den anden, hvis de havde haft en anden opvækst? Og gør det nogen forskel? Alt, hele systemet, er alligevel pilråddent i Marseille, hvor politi og gangster bare er et job, som man udfører.
Selv om denne franske french connection deler emnefelt med Friedkins klassiker fra 1971, så er det to vidt forskellige film. Ikke at den ene er meget bedre end den anden, men hvor Friedkin mestrede det urolige, jazzede tempo i New Yorks efterårs-afkroge, så er denne nye forbindelse til de franske narkogangstere markant mere tung og rolig. Her er kameraet ikke håndholdt, men elegant svævende i jagten på to hitmen på en motorcykel i en læderlækker film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet