Den store venlige kæmpe
Udgivet 20. jul 2016 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Nat på børnehjemmet. De hvide gardiner svajer stille i det åbne vindue. En kæmpe, kroget hånd rækker ind og fjerner en lille pige fra sin seng på sovesalen. Det er mørkt, gråt og tungt på den der ærkeengelske måde. Men også ufarligt hygge-eventyrligt på den Spielbergske facon. “Den store venlige kæmpe” begynder godt. Kæmpen lister langs gaderne, han bruger sin kappe som kamuflage. Først er han en husmur. Så en gadelampe. Men så kommer han hjem til kæmpeland, hvor det finurlige drukner i CGI og motion capture-overflod. Der er mange dyre effekter, men ikke et eneste mindeværdigt billede. Stor og kedelig.
Kun i nærbillederne af Mark Rylances ansigt er der noget, der tåler sammenligning med Spielbergs bedste billeder. Den nye Spielberg-favorit spiller Kæmpen i bedste Andy Serkis-motion-capture-stil. Han er et skrævl i Kæmpeland. En mager gamling med kæmpemæssige, udstående ører og store, brune øjne, der giver Kæmpen et stænk af noget sårbart og skrøbeligt. Af og til dukker et skælmsk glimt op i det ellers sørgmodige blik. Ligesom E.T. er han både grotesk og frastødende og sød og elskelig at se på. Han er en god opfindelse. Han havde fortjent en meget bedre film.
I stedet bliver de mange afdæmpede stunder bare kedelige. Det er ellers en beundringsværdig ambition med så mange rolige snakkescener i en børnefilm. Ærgerligt, at de ikke lykkes bedre. Og når det store Spielberg-maskineri sættes i højeste eventyr-gear, sætter en anden slags tomhed ind. De endnu større, børnespisende bølle-kæmper, der tryner deres store, venlige slægtning, skal have en over nakken. De minder mest om et par grove eventyrtrolde. Barnlige og smådumme. De snorker, bæller boblevand og bliver ynkelige, når de får en splint i fingeren. Ikke synderligt skræmmende af en børneædende kæmpeflok at være. Der er alt for lidt på spil. De uhyggelige undertoner fra åbningsscenen bliver aldrig matchet.
“Den store venlige kæmpe” glimter flot, men forglemmeligt i al sin CGI-pragt. Mark Rylances varme, menneskelige ansigt maser sig gennem computer-kostumet og giver Spielbergs løjer lidt tiltrængt hjerte. Han er det bedste ved Spielbergs store, sløve eventyrfilm.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet