Escape Plan
Udgivet 17. okt 2013 | Af: paideia | Set i biografen
Vi er i øjeblikket vidne til en actionbølge med nostalgisk 80’er-længsel. Jeg husker åbenbart det årtis action anderledes ubegejstret end mange andre, men fred være med det. Det kan være sjovt, hvis nostalgien har en ironisk tilgang til originalerne, men “Escape Plan” tager desværre konceptet alvorligt, hvilket allerhøjst bliver ufrivilligt morsomt. Alt andet lige er filmmediet rykket videre siden Sly og Arnies storhedstid i 80’erne.
Plottet lyder, som man måske kan fornemme, som noget vi har set før, men hvis man har købt billet til “Escape Plan” for plottets skyld, har man nok misforstået noget. Brutale slåskampe, store eksplosioner og endeløse skudvekslinger, hvor den ene ansigtsløse skurk efter den anden dør i et orgie af blod, er dagens dagsorden. Hvad der på mig virker gudsjammerligt kedeligt. Her er ikke tid til pjat, hvilket er gennemført i hele filmens stil. Actionsekvenserne er rå og uden den mere sofistikerede klipning og koreografi, som man måske kunne forvente af en film fra 2013. Set-designet er minimalistisk, billigt og uden dikkedarer. Rustent metal, jerngitre og glas går igen i hele fængslet. Det gør på sin vis universet mere realistisk, men er ikke synderligt stemningsskabende.
Birollerne går heller ikke ramt forbi i den forbindelse. Jim Caviezel, som den onde, onde fængselsinspektør, er en klassisk kodet homoseksuel skurk. Han har let feminin gestik, er altid ulasteligt klædt, skuler til hovedpersonerne, så man aldrig rigtigt er sikker på, om han vil kysse eller skyde dem, og har selvfølgelig en typisk perverteret hobby: han stikker sommerfugle på nåle. Han er én kliché, som meget gerne måtte være blevet efterladt i 80’erne. Jo mindre sagt om 50 Cents birolle, jo bedre.
Modsat “White House Down”, som jeg anmeldte for en måneds tid siden, så ved man her godt, at historien ikke holder, og derfor bruger man klogeligt energien på actionsekvenserne i stedet for. De er bare ikke mindeværdige nok til at forjage kedsomheden på egen hånd. En alt i alt forglemmelig tømmermandsfilm, som i dén grad skuffer med et filmsprog, der er lige så forældet og afdanket som filmens to stjerner.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet