Far From The Madding Crowd
Udgivet 22. apr 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Der er bøger, der aldrig går af mode. Det er den slags bøger, der filmatiseres igen og igen. I England er forfattere som Jane Austen og Brontë-søstrene tilsyneladende en uudtømmelig kilde til film og tv-serier. Hvor mange udgaver af “Stolthed og Fordom” er vi ikke efterhånden oppe på? Nu har vores egen Thomas Vinterberg kastet sig over en roman af lignende støbning – Thomas Hardys “Far From The Madding Crowd” fra 1874. Det er blevet til et smukt, intimt portræt af en usædvanlig kvinde, som nok skal holde eventuelle abstinenserne på afstand, indtil den næste uundgåelige Jane Austen-filmatisering ankommer.
Thomas Vinterberg har castet Carey Mulligan til rollen. Dermed kan hun skrive endnu en dansk instruktør på sin efterhånden imponerende liste over samarbejdspartnere. Hun har tidligere med stor succes medvirket i Lone Scherfigs “An Education” og Nicolas Winding Refns “Drive”. Da Refn castede Mulligan til “Drive”, sagde han, at hun var typen, man følte en trang til at beskytte. Måske har Vinterberg set noget af det samme. For netop det karaktertræk giver Mulligans portræt af Bathsheba Everdene et ekstra lag.
Schlesingers version var en episk sværvægter på næsten tre timer. Vinterbergs udgave er godt en time kortere og på mange måder en mere intim fortælling. Det er Bathsheba, der er i centrum. Hendes tre bejlere står derimod mindre klart i billedet. Michael Sheens karakter er svagt tegnet og fremstår blot som en lettere komisk hulke-prins, der konstant er ved at bryde i gråd over diverse romantiske afslag. Tom Sturridge er mere interessant som soldatercharlatan med pornooverskæg. Det er svært ikke at småfnise, når han svinger sit sværd foran næsen på Mulligan som et overtydeligt fallossymbol. Belgiske Matthias Schoenaerts er dog den af bejlerne, Vinterberg går tættest på. Hans loyalitet og anstændighed understreges gang på gang. Som da han ene mand redder Bathshebas lade fra at gå til grunde i en brand. Eller da han ene mand beskytter høsten mod et voldsomt uvejr. Der er ikke just den store tvivl om, hvem af de tre bejlere, der skal heppes på.
Det er ikke uden grund, at “Far From The Madding Crowd” er en af den slags historier, filmskabere med jævne mellemrum vender tilbage til. Bathsheba Everdene er en fascinerende kvindelig hovedkarakter. Helt på højde med Elizabeth Bennet, Jane Eyre og de andre store heltinder fra victoriatiden. Der er nok 1800-tals-romantik og spirende feminisme i Bathshebas historie til at give enhver Jane Austen-fan våde øjenkroge.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet