Fars sygt fede bilferie
Udgivet 12. aug 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
En af de første film, jeg kan huske at have fået ondt i maven af grin over, er “Fars fede ferie”. Ingen specifikke scener træder som sådan frem i hukommelsen, snarere tanken om Chevy Chases stivnede deadpan-udtryk i en eller anden barok situation. Et tåget, men rent filmminde, der næsten kun kan blive fuldstændigt smadret af at blive taget op igen. Hvilket er præcist, hvad et nyt hold har gjort. Bare uden ‘fuldstændigtsmadre’-delen.
Vi ligner vores forældre mere, end vi vil erkende. Således er favntaget på den her genindspilning, at sønnen fra de gamle film er blevet voksen og nu opfører sig præcis som sin far. Samme døvhed over for sin families afvisninger af projekter, samme magnetiske tiltrækning på katastrofer. Det gøres hele vejen tydeligt, at vi har set det her før. Fra Ed Helms’ mindreværdskomplekser til Christina Applegates Beverly D’Angelo-frisure. Vi får også det for reboots så typiske metaskud til originalen: “Hvorfor en ny ferie, den originale var en katastrofe.” Tø og hø.
“Fars sygt fede bilferie” formår at holde balancen mellem usandsynligheder som kannibalistisk Anguskvæg og biler med udendørs kopholdere på den ene side og så det troværdige familiepuslespil på den anden. Ed Helms er god nok, og Griswolds er i det hele taget nogle sympatiske fjollerikker, man godt kan unde en god ferie. Det er kun sjældent, de bliver alt for dumme og komedien falder sammen til fordel for bræk og pinligheder.
“Fars sygt fede bilferie” har arvet sin fars 80’er-plathed, men det føles næsten friskt i hænderne på nogle manuskriptforfattere, der kender grænserne. Det er en overlæsset og pjattet roadmovie, men Ed Helms og Griswolds formår at komme næsten i mål. Der blev godt nok grinet meget, men jeg har næsten allerede glemt hvorfor.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet