Farvel Bafana
Udgivet 4. sep 2007 | Af: The Insider | Set i biografen
Det lyder umiddelbart som den perfekte opskrift på en solid, medrivende Oscar-basker. Filmen beretter om en af verdenshistoriens mest elskede, betydningsfulde skikkelser, ødelæggelsen af et af tidens mest afskyelige diktaturer og menneskets evne til at konfrontere vidtrækkende uretfærdighed og skrinlægge gale fordomme. Men for en film, der er baseret på en sand historie, føles “Farvel Bafana” overordentlig falsk. Den er propfyldt med pompøse, verdensfjerne karakterer og ekstreme tilfælde, der trodser al logik. I Sydafrika behøver man f.eks. aldrig at notere sig, hvornår nyhederne begynder, fordi uanset hvornår radioen eller flimmerkassen tændes, er nyhedsoplæserne netop mødt op på arbejde.
Ligesom i “Blood Diamond” får man ofte en fornemmelse af, at et alvorligt afrikansk dilemma er blevet trivialiseret for at gøre filmen mere letfordøjelig. Størstedelen af persongalleriet er overraskende overfladisk, plotforløbet er uhyre ujævnt, og dialogen fremtræder ofte gumpetung. Der er heller ikke blevet sparet på den henrivende strygermusik eller de intense nærbilleder af folk med skælvende læber. Alt er bare så nydeligt, poleret og børnevenligt, og det er synd, for en barsk, storslået og hårdhudet fortælling om Mandelas kamp for retfærdighed ville klart have været at foretrække.
Hvis man endelig vil se en film, der på nuanceret og interessant vis skildrer apartheid, så er den ligeledes autentiske og vældig underholdende “Stander” langt bedre. Den omhandler en desillusioneret politiofficer, som sætter sig for at røve Sydafrikas banker for at demonstrere, hvor let det er for de hvide at slippe af sted med lumske ugerninger. At en film som “Stander”, der i høj grad prioriterer humor og spænding frem for følelsesmættet drama, formår at være langt mere inspirerende og opløftende end “Farvel Bafana”, siger en del.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet