Get Out

InstruktionJordan Peele

MedvirkendeDaniel Kaluuya, Allison Williams, Catherine Keener, Bradley Whitford

Længde103 min

GenreGyser

IMDbVis på IMDb

I biografen30/03/2017


Anmeldelse

Get Out

5 6
Get In i biografen!

Jeg er stadig i chok. Over sidste års uhyggeligt ringe udbud af gyserfilm. Endnu mere uhyggeligt er det, at der faktisk var specielt to glimrende af slagsen i “Green Room” og “Don’t Breathe”. Men dem droppede de danske biografer. Uforståeligt. Derfor har 2017 allerede skræmt 2016 langt væk med “Get Out”. Hvem havde dog troet, at en komiker kunne lave en så ubehageligt god film? Løb! Kom væk! Get Out!

Det havde jeg ikke forventet. Kan en rendyrket komiker som Jordan Peele lave en gyser, der kan skræmme? Yes he can!. Men det er ikke uden hjælp. Inspirationen fra filmhistoriens store gyserfilm er tydelig. Lige fra hele historien, der kigger direkte i retning af “Rosemary’s Baby”, til soundtracket, der har kigget på noderne til musikken i “Psycho”. Men aldrig et rip-off. Peele laver sine helt egne twist på inspirationerne. Det okkulte bliver medicinsk. Violinerne bliver akkompagneret af Swahili-sang. Præcis ligesom Chris’ møde med Roses familie her i “Get Out”. Genkendelig situation, men en helt og aldeles anderledes, twistet oplevelse.

Peele er dog ikke konverteret totalt til gys. Her er også grin. Det ene moment var jeg skræmt fra vid og sans sammen med Chris hos Roses forældre, mens jeg skreg af grin i det næste med hans ven, Rod, hjemme i New York. Peele formår at mikse de to modpoler til en utrolig ubehagelig stemning. Når forældrenes husholderske Georgina står med et påtaget smil og i trancelignende tilstand forsikrer Chris om, at intet er galt, mens en tårer løber ned af hendes kind, så kommer den ubehagelige stemning snigende. Skal vi grine eller gyse af Georginas reaktion? Chris! Get Out!

Hvad så med de famøse jump-scares? Knebet, der har ødelagt mange gyserfilm. Det er næsten helt fraværende i “Get Out”. Tre gange blev der forsøgt. Tre gange virkede det på mig. Specielt takket være det pirrende soundtrack. I “Nattens Dæmoner 2” blev der forsøgt hvert femte minut. Én gang virkede det. En klog mand sagde engang: ’less is more'. Jordan Peele er en klog mand.

Så er der også det med racismen. Chris er sort, og kæresten Rose er hvid. Den del begynder kluntet. ’Ved dine forældre overhovedet, at jeg er sort?' spørger Chris. Okay, så er temaet ligesom sort/hvidt sat op. Flere lige så påtagede racekommentarer følger. Men med Peeles satiriske sans så bliver det overdrevne en parodi. Det her er ikke den politisk korrekte “Crash”. Peele formår at fremstille hele debatten om sorte og hvide mennesker som overdrevet. Nærmest ligegyldig.

Sidste år snød de danske distributører os for de fremragende gyserfilm “Green Room” og “Don’t Breathe”. I stedet fik vi middelmådige til ligefrem dårlige gysere som “Nattens Dæmoner 2” og “Blair Witch”. I år er allerede gysende meget bedre. Man satser på komikeren med gyseridéen. Tak for det! Get In til “Get Out”!


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Det er altid lidt akavet at blive præsenteret for familien som den nye kæreste – men meget mere for Chris, fordi han er en ung, sort mand, der bliver introduceret til en velhavende hvid middelklassefamilie.

Men Roses forældre er overstrømmende imødekommende og forsikrer ham om, at de ville have stemt på Obama en tredje gang, hvis de havde kunnet. Og de er nærmest ved at falde over sig selv for at undskylde, at de har to afroamerikanere som hushjælp.

Faktisk bliver Chris mere foruroliget over den måde netop havemanden og tjenestepigen kigger på ham. Og han er ikke helt tryg ved moderens tilbud om at hypnotisere ham for at hjælpe ham med at kvitte smøgerne.

Der er helt afgjort noget, der er foruroligende ved den åh så pæne Armitage-familie. Chris kan bare ikke lige sætte fingeren på det … før det er for sent.