Get Out
Udgivet 29. mar 2017 | Af: Andreas Strini | Set i biografen
Jeg er stadig i chok. Over sidste års uhyggeligt ringe udbud af gyserfilm. Endnu mere uhyggeligt er det, at der faktisk var specielt to glimrende af slagsen i “Green Room” og “Don’t Breathe”. Men dem droppede de danske biografer. Uforståeligt. Derfor har 2017 allerede skræmt 2016 langt væk med “Get Out”. Hvem havde dog troet, at en komiker kunne lave en så ubehageligt god film? Løb! Kom væk! Get Out!
Peele er dog ikke konverteret totalt til gys. Her er også grin. Det ene moment var jeg skræmt fra vid og sans sammen med Chris hos Roses forældre, mens jeg skreg af grin i det næste med hans ven, Rod, hjemme i New York. Peele formår at mikse de to modpoler til en utrolig ubehagelig stemning. Når forældrenes husholderske Georgina står med et påtaget smil og i trancelignende tilstand forsikrer Chris om, at intet er galt, mens en tårer løber ned af hendes kind, så kommer den ubehagelige stemning snigende. Skal vi grine eller gyse af Georginas reaktion? Chris! Get Out!
Så er der også det med racismen. Chris er sort, og kæresten Rose er hvid. Den del begynder kluntet. ’Ved dine forældre overhovedet, at jeg er sort?' spørger Chris. Okay, så er temaet ligesom sort/hvidt sat op. Flere lige så påtagede racekommentarer følger. Men med Peeles satiriske sans så bliver det overdrevne en parodi. Det her er ikke den politisk korrekte “Crash”. Peele formår at fremstille hele debatten om sorte og hvide mennesker som overdrevet. Nærmest ligegyldig.
Sidste år snød de danske distributører os for de fremragende gyserfilm “Green Room” og “Don’t Breathe”. I stedet fik vi middelmådige til ligefrem dårlige gysere som “Nattens Dæmoner 2” og “Blair Witch”. I år er allerede gysende meget bedre. Man satser på komikeren med gyseridéen. Tak for det! Get In til “Get Out”!
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet