Ghost in the Shell
Udgivet 5. apr 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det regner. Eller så har det lige regnet. Sådan er det i den her dystopiske sci-fi-fremtid, som “Ghost in the Shell” er teknologi-forskrækket i. Og sådan er det i forbillederne som “The Matrix” og “Blade Runner”, hvor maskinen og big business fjerner os fra det menneskelige; sjælen fra kroppen, ånden fra skallen. Nu er det Scarlett Johansson, der er den ny, den udvalgte replikant, som svævende i bullet time skal finde sandheden om den ydre verden og det indre selv.
Orienten i øst er stadig mystisk og fremmed. Fremtiden er ukendt og usikker, hvilket underbygges af den her slags fremtidsby, hvor japansk og engelsk smelter sammen i en verden af hologrammer og kabler, der dingler. Her kan du købe genetiske udvidelser til din krop. Selvoptimering, hvor et liv med evig druk ikke er længere væk end en kunstig lever. Scarlett og Pilou Asbæk med Rutger Hauer-hår jagter en hacker-terrorist, som ikke ser fidusen i al den optimering skabt og solgt af Hanka Robotics.
Derimod er det en anden jagt, der er ånden i “Ghost in the Shell”. Jagten på svar i forhold til det “Black Mirror”-samfund, vi har. Hvor menneskeligheden erstattes med maskiner. Og hvor minder kan være lige så programmerede som i “Blade Runner ” eller “Westworld”. Er man så stadig et menneske? Det svar jagter Scarlett mindst lige så intenst, imens hun action-sparker ånden ud af Yakuza-undergrunden iført en slags nøgen menneskedragt.
Det er dog ærgerligt, at den her manga-filmatisering ikke tør at skræmme nogen væk. Major er forvandlet til vestligt hvid i Scarlett Johanssons sælgende skikkelse, imens de store spørgsmål om minder og menneskelighed også får en dumforklarende voice over med til slut – præcis som den første “Blade Runner”, inden den siden blev klippet god. Tør man håbe på et “Director’s Cut in the Shell”? Med en pointe om, at det regner – altså er jeg.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet