Grandmaster, The
Udgivet 11. sep 2013 | Af: Sarah_ege | Set i biografen
Gang på gang bliver det bevist, at filmmediets grænser står ganske åbne, når instruktører udfordrer og eksperimenterer med genretraditioner og udtryk. På trods af dette faktum var det svært at lade være med at spørge sig selv, om den særlige konstellation, der fungerer som præmis for Wong Kar Wais nye film, “The Grandmaster”, nu også kunne lykkes.
Har man i forvejen stiftet bekendtskab med Kar Wais stærkt stiliserede æstetik fra blandt andet “In the Mood for Love”, vil det ikke komme som nogen overraskelse, at “The Grandmaster” er et stilistisk meget ambitiøst projekt. Det er en helt særlig sensibilitet, der gennemsyrer filmens udtryk. En præcision i æstetikken, der er umulig ikke at blive berørt af. “The Grandmaster” er således først og fremmest et mood piece – desværre i så høj grad, at kausalitet og et forståeligt narrativ ofres i dets navn. På fortælleplanet har Kar Wai simpelthen for mange bolde i luften, hvilket bliver filmens akilleshæl på indholdssiden.
Det lykkes også på fornem vis for Kar Wai at få inkorporeret selve kampsporten i filmens ellers ret nænsomme univers. Kar Wai hyrede Yuen Wo Ping, actionkoreografen bag blandt andet “The Matrix”, “Kill Bill” og “Tiger på spring, drage i skjul”, til at udtænke kampscenerne, og udførelsen i filmen bliver en nærmest poetisk symbiose mellem kampsport og de æteriske omgivelser. Der er en luftighed og lethed i kampscenerne, der bærer vidne om den årelange, intensive træning, som skuespillerne Tony Leung og Ziyi Zhang måtte undergå som forberedelse til filmen. På trods af den ekstreme stilisering og kampscener af overjordisk karakter, overlever lidt af autenticiteten gennem den ekstreme sans for detaljen i kostumer og set-design. Som prikken over i’et er der et udsædvanligt stemningsfyldt soundtrack til filmen, som hovedsageligt er komponeret af Shigeru Umebayashi – manden bad musikken til “In the Mood for Love”. Umebayashi stod interessant nok også bag en del af soundtracket til Tom Fords “A Single Man” fra 2009 – en film, der på samme måde som “The Grandmaster” var et æstetisk gennemført værk, som måtte høre en del kritik for at ofre indholdssiden til fordel for udtrykket.
Det kan være en smule svært at udpege kernepublikummet til en film som “The Grandmaster”, der vil så utroligt mange ting. Er man indforstået med filmens haltende narrativ, så er filmen en usædvanlig sanseoplevelse, der sjældent ses så gennemført som her. Er man inkarneret kung fu-fan, kan det stærkt anbefales at være opmærksom på Kar Wais tidligere film for at få justeret forventningsniveauet en smule – selvom jeg dog kan love en ordentlig omgang falsk regn til at akkompagnere filmens første (og noget umotiverede) kampscene.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet