Heat

InstruktionMichael Mann

MedvirkendeAl Pacino, Robert De Niro, Val Kilmer, Jon Voight, Tom Sizemore, Diane Venora, Amy Brenneman, Ashley Judd, Mykelti Williamson, Wes Studi, Ted Levine, Dennis Haysbert, William Fichtner, Natalie Portman, Tom Noonan

Længde171 min

GenreAction, Drama

I biografen09/02/1996

Heat

5 6
FilmenFør Predator jagede Aliens og før Freddy blev Jasons mareridt, stødte to af den moderne filmhistories største ikoner sammen – Al Pacino vs. Robert De Niro – den eksplosive mester mod underspillets hersker i den flotte og fascinerende “Heat”.

I filmen er de som i virkelighedens verden hinandens modsætninger. Begge er de i topform. Pacino er rødglødende, højtråbende og underholdende og oppe imod den koldblodige De Niro, der er indadvendt og med ganske få virkemidler forstår at fortælle en historie, som de fleste skuespillere skal bruge en hel krop for at berette. Filmens instruktør, Michael Mann, har dog planlagt mere end bare et møde mellem giganter.

Hvad er forskellen på en politimand og en forbryder, spørger han. Først er forskellen tydelig og opskriften er også velkendt – vi ser politimanden stå ansigt til ansigt med forbryderen, men i stedet for at skyde hinanden i småstykker, er de åbenhjertige og udviser respekt over for hinanden – og lige pludselige er tingene ikke så velkendte alligevel. Hos hinanden finder de respekten i deres fælles tilgang til jobbet, som kommer i første række, da det er 100 % uadskilligt fra deres identitet. Restens af livets episoder er bare bagateller eller noget man kan skride fra på 30 sekunder. De forskelligrettede tråde er altså alligevel forbundet.

Grundtanken bag “Heat” er typisk for Michael Mann, og senest kunne man finde den i “Collateral”, som på mange måder er en lillebror til “Heat”. Foruden at dele tema er de begge flotte og stemningsfulde actiondramaer, hvor actionscenerne – til forskel for de fleste actionfilm – ikke er en undskyldning, men er bygget op omkring dramaet og personerne.

Med tanke på hvor forskellige de er, de filmtyper som Pacino og De Niro har specialiseret sig i – og samtidigt med at de to har optrådt inden for nogenlunde samme typer for film – falder de perfekt i hak med dobbelthedstanken i “Heat”. Denne medbragte filmbagage giver “Heat” en ekstra og unik dimension, således at man lige fra begyndelsen af den mærker hvordan det er et længe ventet førstemøde, men formodentlig også er sidste gang de optræder sådan sammen igen.

“Heat” er både en stemningsmættet film, og et fascinerende dobbeltportræt af to mænd, der støder ind i hinanden fordi de slet og ret – både på lærredet og udenfor – er ikoner inden for deres felt.

Video”Heat” er gengivet i Anamorphic Widescreen 2.35:1, og billedet er stort set identisk med den tidligere 1-disc udgave af filmen, som udkom omkring årtusindeskiftet. Billedet har altså ikke været igennem en lækker afpudsning, men på trods af det er det stadig en udmærket overførsel. Skarpheden er fin og det samme er farvegengivelsen. Lidt filmsnavs er til tider synlig og bleghed forekommer, men fordi Mann i forvejen leger med alt fra nedtonede farver til overeksponeret lys, er de nævnte minusser ikke farligt iøjefaldende. Alt i alt får man et fornuftigt billede, men den ultimative billedoplevelse må vi altså vente med til en anden gang.
AudioLyden kommer i Dolby Digital 5.1 og er ligesom billedet også en genganger fra den tidligere dvd-udgivelse. Det fulde lydbillede bliver rigtig godt udnyttet, og detaljerigheden er stor, dog er vægten lagt på det atmosfæreskabende frem for det blærerøvs-agtige – selvfølgelig med undtagelse af den berømte skudduel i Los Angeles’ gader, som stadig kan sætte de fleste højtalere på en hård prøve.
EkstramaterialeEkstramaterialet indledes med et interessant kommentarspor af Michael Mann. Han fortæller alt fra småt til stort; fra hvem der har fotograferet billederne på væggen til det tematiske materiale. Af den grund, samt den lange spilletid, henvender sporet sig nok mest til fans af filmen.

“The Making of ‘Heat'” er delt op i tre programmer: Først den fascinerende “True Crime”, der fortæller baggrunden for filmen og virkelighedens personer som inspirerede Mann. “Crime Stories” og “Into the Fire” drejer om selve manuskriptet og optagelserne. Selvom vi ikke kommer uden om lidt af det sædvanlige rygklapperi, samt at programmerne til tider er lidt ufokuserede, er de også informative og interessante.

“Pacino and DeNiro: The Conversation” koncentrerer sig om mødet mellem Pacino og De Niro. I “Return to the Scene of the Crime” vender vi tilbage til nogle af de steder hvor filmen blev indspillet 10 år tidligere. Dernæst er der 8 ikke særlige interessante fraklippede scener og 3 trailere til filmen.

Har man den tidligere dvd-udgivelse af “Heat”, kan det diskuteres om det er værd at udskifte den med den nye version, da forskellen reelt ligger i det ekstramateriale som er blevet tilføjet den nye version. Har man ikke filmen, er der dog ingen tvivl om, at det er denne af de to man skal anskaffe sig. Så selvom udgivelsen måske ikke er et rent knockout, er det takket være den fremragende film alligevel på sin plads at citere Pacino fra “En duft af kvinde”: ”HU-AH!”

Robert De Niro er en topprofessionel forbryder, der ikke lader sig binde af noget, han ikke kan skride fra på 30 sekunder. Al Pacino er kriminalinspektør i L.A. og besat af sit job. De to tørner sammen i en forrygende fortælling om forbrydelse og besættelse.