It Comes at Night
Udgivet 14. jun 2017 | Af: Andreas Strini | Set i biografen
Det sker om natten. It kommer. Dog ingen klovne. Eller grumme dæmoner – de findes kun i drømme. Heller ingen bøh og splat. Her er kun én familie og frygten for sygdom. It kommer krybende om natten. På samme måde kom “It Comes at Night” krybende ind på mig i biografens mørke. Ubehageligt. Og frygteligt fantastisk!
Det er det ubestemmelige It. Det forfulgte mig i “It Follows”. Nu kommer det snigende om natten i hytten. Hvad er det? Det er frygten selv. I “It Follows” var frygt og paranoia det, der gjorde den uhyggelig. Det er det samme i “It Comes at Night”. Er de andre syge? Kan vi stole på dem? Vi behøver ikke en fysisk manifestation af uhyggen. Her er det – frygten – skræmmende nok i sig selv. Derfor bliver dramaet mellem familierne utroligt ubehageligt. Jeg vil ikke have, at nogle dør. Men frygt kan få folk til de mest forfærdelig ting.
Og dette ubehag skyldes især Travis. Han er 17 år. Han er det store offer for It. Travis er en fremragende personificering af teenageren, der bliver kastet ud i Jordens undergang. Han bliver ikke badass med guns som Carl i “The Walking Dead”. Travis er i stedet bange. Han vil ikke miste sin familie. Eller de andre. Hvorfor kan vi ikke bare stole på alle og redde alle? Kelvin Harrison Jr. er som Travis fremragende bange. Ligesom jeg ville være som syttenårig i den situation.
Det er uhyggeligt, når It forfølger dig. Det er ubehageligt, når It kommer om natten. Hvis det er sådan nogle film, der kommer om natten, så venter jeg gerne på den næste i mørket. Stephen King venter på mig derude med sin reboot-klovn. Men jeg frygter den ikke. For intet kan være mere uhyggeligt, end når det kommer om natten.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet