John Wick
Udgivet 23. okt 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
For få uger tilbage biografpremierede “The Equalizer”, hvor Denzel Washington selvtægtssmadrede den russiske mafia i USA. Vil du se den igen, så se “John Wick”, hvor Keanu Reeves selvtægtssmadrer den russiske mafia i USA. Denzel gjorde det for at beskytte en pige. Keanu er derimod sur, fordi de har dræbt hans hundehvalp. Det skulle de aldrig have gjort. Det skulle de virkelig aldrig have gjort.
Det er godt nok ellers en sød hvalp. I det døgn, som Wick har den, er de bedste venner. Den vækker ham i sengen, er velopdragen renlig – der skides i haven – og hopper selv ind på passagersædet af Wicks Mustang, som de sammen hjulspinder lidt med for sjov. Og for at komme sig over konen. FORSLAG! Hvorfor kunne den russiske mafia ikke nakke konen? Så havde Wick et motiv. Men en hundehvalp! Seagal og Stallone ville grine, hvis de så Reeves klynke over en død hund. Det er jo hverken Beethoven eller Lassie.
Men når det morbide smilebånd ligger dødt, så er “John Wick” en åndeløs, død affære. Der tændes ild til mafia-dollars, imens Reeves går cool væk derfra i slow motion. Da overrusseren beordrer sortklædte skurkedrenge afsted efter sin tidligere håndlanger, Wick, bliver han mødt med spørgsmålet: ’Hvor mange?' Det eneste svar, der kan gives for at understrege, hvor vild Wick er, er: ’Hvor mange har du?' Mit rationelle jeg undrede sig længe, over hvorfor de ikke tilbød ham en erstatningshund? Måske to? En masse dødsfald kunne være forhindret. Og “John Wick”.
Jeg har intet imod selvtægt på film. Det kan se fedt ud som i “Oldboy”, rejse dilemmaer som i “The Dark Knight” eller levere kultseje replikker som i “Dirty Harry”. “John Wick” er ikke uden kultiske ’så dårlig, at den er god'-kvaliteter, men den har ikke nok af dem til at være mere end så dårlig, at den er dårlig. Stakkels hund.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet