Joy
Udgivet 22. dec 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det her er det dejligste rod. Det ligner det i hvert fald. Det er sådan, David O. Russell laver film. Med en urolig, hoppende stil, hvor det hektiske tempo og det grynede billede kan få det til at virke tilfældigt. Det er ikke tilfældet. “Joy” er den sjoveste af Russells levende rodebunker, der forfremmer Jennifer Lawrences energi fra bitch-birollen i “American Hustle” til den skønneste mom med amerikanske drømme om meget mere i titelrollen som Joy.
Men Joys liv er åbenlyst ikke blevet det håb, som det var håbet. Hun slider i det som en af David O. Russells smukke tabere. Som Mark Wahlbergs andenrangsbokser i “The Fighter” eller Christian Bales american hustler med toupé. Og så altså Jennifer Lawrence, der nærmest sarkastisk er udstyret med navnet Joy. Hun er sgu ikke glad! For det er svært at udleve en amerikansk drøm om at blive til noget stort, når man skal skaffe dagens lønkroner hjem til et komplet sæbeoperahus. Det er her, at komikken bliver tragisk. Eller når et familiemedlem pludselig dør. Så er der ikke meget at glædes over i “Joy”.
Derfra roder Russell igen med rytmen. Læderjakke og solbriller gør J-Law bad ass. Nogen vil snyde hende, det skal de ikke! Hun er sejere her end i dødsspillet. Hun accepterer aldrig et nej, men tømmer i stedet en shotgun bag farmands værksted, når frustrationen over mulighederne i mulighedernes land bliver for stor. For den amerikanske drøm er ikke let at gribe ud efter i David O. Russells USA. Her må du fighte og hustle, før du kan blive fuld af dejlig joy.
“Joy” skaber et behov, jeg ikke vidste, jeg havde. Ligesom med tv-shop. Simili-smykker og en moppe, der kan gå i vaskemaskinen. Jeg køber det hele. Også det tilsyneladende rod, der aldrig er tilfældigt. Dagens tilbud. Ring nu. Køb nu. Nedsat pris. Der er ingen anden som “Joy”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet