Jul i Bakkekøbing
Udgivet 28. nov 2013 | Af: Tarantrier | Set i biografen
Nu’ det (snart) jul igen, og så er det selvfølgelig også tid til julefilm! Denne spøjse sæson-genre har jeg altid haft det svært med, men bjældeklang og sne i luften har før vist sig som stærke modstandere imod mine sentimentale nostalgi-parader, så film om den kristne højtid kan sagtens komme helt derind, hvor det gør varmt og godt. Den norske dukke-animationsfilm “Jul i Bakkekøbing” er fuld af varme, hygge og flotte billeder, men den formår dog ikke helt at smadre mine juleparader.
I Bakkekøbing lader byens geniale opfinder sig imidlertid overtale af venner og presse til at bygge en snemaskine, blandt andet så byens gale redaktør ikke taber ansigt, når den sne, han hele tiden lover, ikke kommer. Den opfindsomme opfinder står bag flere af filmens bedste påfund, som f.eks. en meget avanceret kaffemaskine og en mekanisk journalist (som man ikke vil have i hælene!). Men netop fordi vores originale opfinder er så skøn, så havde jeg en lidt ærgerlig følelse over, at hans eneste funktion i filmen er som gavebånd for filmens plotpakke. Jeg må ønske mig den kaffemaskine.
Visuelt er “Jul i Bakkekøbing” en total triumf. Ja, tør jeg næsten hviske “Bjergkøbing Grand Prix”, som er en fjern fætter til filmen. De modellerede dukker, huse og landskaber er flotte og imponerende farverige. Ja, de er faktisk en fryd at se på, hvilket yderligere forstærkes med mange rolige, glidende kamerabevægelser, der dvæler ved totalbilleder og nærbilleder, så jeg følte, at jeg næsten kunne række ud og røre. Derfor er det ret ærgerligt, at selve indholdet ikke helt løfter sig over det middelmådige og aldrig rigtig når helt ind under huden, jeg bor i.
Man kan diskutere, hvor julet “Jul i Bakkekøbing” egentlig er. Først og fremmest handler den om sne og et lokalt dagblads krise. Selve julen forekommer en smule underordnet. Hen mod slutningen synes budskabet pludseligt og lidt overraskende at være, at det ikke er alt i verden, der er farligt, og selv om den pointe er leveret fint nok, udtrykker den meget godt filmens grundlæggende problem: Der er simpelthen for lidt samlet fokus og for mange bolde i luften til, at det hele kommer til at spille optimalt på mit juleorgel.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet