Kærlighed kender ingen grænser
Udgivet 8. mar 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
“Kærlighed kender ingen grænser” – hvor er det godt set. Her har tusinder af års historiefortælling ellers lært os, at fornuften trumfer hjertet, at forældre og samfund ved bedst, og at de unge elskende aldrig får hinanden til sidst. Det er også rart at få lagt det overordnede tema tydeligt frem, så man bedre kan koncentrere sig om kaffen og Ritter Sporten, når Amma Asantes kærlighedsdrama ryger ind i båndsløjfen af ‘skønne’ fredagsfilm på tv. Der i hjørnesofaen, blandt smasken, bøf-bearnaise-prutter og småsnorken, kan man så passende finde ud af, om kærligheden mon alligevel har en grænse.
Seretse Khama er tronarving i protektoratet Bechuanaland i det sydlige Afrika. Et land på størrelse med Frankrig, der her i 1947 har 121.000 indbyggere. Det er dem, som Seretse skal overbevise om, at ægteskabet med den hvide Ruth Williams er en god idé. I øvrigt sammen med det britiske embedsværk og det sydafrikanske apartheidstyre. Pike og Oyelowo bliver nærmest helt forpustede af kun at tale i trodsige og omstændelige kærlighedserklæringer til hinanden. De lever en umulig drøm, og for søren hvor kan det føles! I virkeligheden er det måske ikke kærligheden, der er grænseløs, men angsten for det småborgerlige rækkehusliv, engelsk regnvejr og te kl. fem. Og kl. syv. Og ni.
Al den idylliserede kærlighed bliver endnu mere gumpetung, når den stilles over for Asantes skarpt sarkastiske portræt af de engelske politikere. Tom Felton og Jack Davenport fedter rundt og bøjer regler, mens Imperiet smuldrer om ørerne på dem. Der er en Monty Python’sk humor i den stædige insisteren på at bestemme over noget, man ikke kan bestemme over, og det fyger med ætsende fornærmelser, som kun briter kan give hinanden. Når først Ruth og Seretse får lov til at spille op af modstanderne og deres upstairs-downstairs-påfuglerier, liver “Kærlighed kender ingen grænser” helt op.
I virkeligheden har kærligheden vist en del grænser, og hvorfor så ikke leve i en filmdrøm fra 40’erne, hvor galante mænd kysser elegante kvinder og nyder en kølig cocktail under savannens stjerner? Amma Asante virker i hvert fald så forelsket i idéen om Ruth og Seretses stormende forelskelse, at hendes film ender som et idoliserende portræt. En god, (meget) gammeldags hyldest til den uvirkelige kærlighed, som man kun tør håbe på i et biografsæde. Inden man tager hjem i hjørnesofaen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet