Kærlighedens slør
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 17. sep 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Omdrejningspunktet er den forknytte og britiske bakteriolog Walter Fane (Edward Norton), der ganske spontant indgår ægteskab med den mere frivole og letlevende lægedatter Kitty (Naomi Watts), ikke fordi de to nærer storladne følelser for hinanden, men snarere fordi samfundets daværende normer dikterer dem til det. Tiden er 1925 og stedet i første omgang Hong Kong, sidenhen Taiwan. Tværs gennem filmen finder vi antydninger af samtidens kolonisering og koleraudbrud, der i den forstand bliver den reelle arbejdsgiver for Walter.
Som en slags repræsentanter for det britiske imperium tager parret derfor af sted til den afsidesliggende taiwanske landsby Me-Tan-Fu, hvor Walter får til opgave at forsøge at få bugt med netop koleraens hastige udbredelse. Det er i hvert fald undskyldningen udadtil over for det overfladiske angelsaksiske overklassesamfund. Årsagen er dog en helt anden og skal ses i lyset af Kittys åbenlyse affære med high society-løget Charlie Townsend (Liev Schreiber), mens gemalen pligtopfyldende knokler for den videnskabelige anerkendelse.
“Kærlighedens slør” er smukt håndværk, der altså glimrer ved skuespillet, men også rummer en lyrisk og stemningsfuld side, der til trods for dens noget traditionelle tilgang til sin fortælling har noget forførende over sig. De smukke og panoramiske landskaber står i skærende kontrast til sygdommen, døden og elendigheden, der forråder lokalsamfundet, såvel som det forråder det unge pars skrøbelige forhold. Symbolikken ligger tonstungt i at få vandforsyningen fra en lokal kilde til det afskårede samfund til at fungere. Lykkes det, er der måske også håb forude for det strandede parforhold?
John Curran er et forholdsvist ubeskrevet blad på disse breddegrader. Alligevel er han sluppet ganske hæderligt fra en film, der grundlæggende hviler på gammelkendte og hyppigt brugte fortællemekanismer. “Kærlighedens slør” svælger til tider i det sentimentale, men formår at holde vand. Parforholdet, der er det centrale i denne sammenhæng, er velspillet dramatik, lyrikken er allestedsnærværende og tematikken evigtgyldig. Men samtidig er den historie, man fascineres af, præget af klichéer og vanetænkning.
“Kærlighedens slør” holdes fint ovenvande på det engagerede skuespil og det gode håndværk. Særligt imponerende er det udleverende samspil mellem hovedaktørerne, Edward Norton og Naomi Watts, som dækker over en handling, der i bund og grund ikke tilfører sin genre noget nyt. Originalt er det ikke, og uden filmens sjæl og de tilsvarende stemningsfulde billeder havde “Kærlighedens slør” nu nok været en halvflad affære.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet