Kidnappet (2010)
Udgivet 6. okt 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Løftede pegefingre og store moralske prædikener er ofte et kendetegn for dårlige film, og en del af os fra 70’er-årgangene husker utvivlsomt stadig med lede de mange rædsomme omgange underholdning for børn og unge, der ofte var så tapetseret med politisk propaganda, at selv ikke de bedste ideer kunne få luft.
Uden unødvendige omsvøb etablerer filmen hurtigt sit omdrejningspunkt. Det 12-årige kenyanskfødte adoptivbarn Simon er taget med sin mor en tur til sit fødeland, som han dog ikke har den store interesse i. I stedet ligger hans opmærksomhed ved den Michael Laudrup-signerede fodbold, som hans far netop har foræret ham. Et uheldigt spark sender dog fodbolden over hotellets hegn, hvor den bliver fundet af nogle fattige børn, der tager den med til det lokale slum. Uden at hans mor opdager det, løber Simon efter i håbet om at få den højtelskede bold igen.
“Kidnappet” er skrevet og instrueret af Vibeke Muasya, som hermed får sin spillefilmdebut med denne alt andet end typiske børne/ungdomsfilm. Vi er meget langt væk fra den hjemmestrikkede hygge fra “Karla”-serien og i stedet kastet ud i noget, der til forveksling ligner en voksenfilm. Værker som “City of God”, “Slumdog Millionaire” og “Ghosts of Cité Soleil” har snarere været et forbillede, og de nedslidte rammer udgør unægtelig en spændende baggrund til de dramatiske begivenheder. Der går ikke mange sekunder, inden handlingen er i fuld drift, og det er på sin vis både filmens styrke og svaghed, eftersom vi på intet tidspunkt får en chance for at kede os, men samtidig gør det også persontegningerne noget vage. Simon selv når ikke at udvikle megen personlighed, før han må spurte for sit liv, og han bliver hurtigt reduceret til en samling reaktioner på plottet og de andre mere farverige figurer. Mest fremtrædende bliver hurtigt Connie Nielsen som den hårdtprøvede mor, der overbelæsses med så mange råd, at man dårligt kan bebrejde hende, hvis hun tager imod nogle af de forkerte.
Der er ikke ligefrem de store personkarakteristikker gemt i fortællingen, men det har vist heller ikke været tilsigtet, og filmen er i stedet en mere plotdrevet størrelse. Enkelte sidehistorier føles lidt ufærdige, og en sag om adoptionspapirer hænger bl.a. lidt uforløst i luften. Som en elementært spændende og medrivende fortælling er “Kidnappet” dog både velsammensat og velfortalt, og som voksen tilskuer bliver man også hevet med ind i filmens univers. Fra et voksent kynisk syn ringer filmens sidste forløsende scene ganske vist temmelig falsk, men man under gerne det yngre publikum blandt tilskuerne den sympatiske afrunding. Efter de foregående begivenheder trænger de næsten til en opmuntrende konklusion – om den så er sand eller ej.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet