Kongens valg
Udgivet 1. feb 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
De kan ikke forstå, hvad vi siger, men Norges bud på en Oscar-vinder har alligevel dristet sig til at hyre Jesper Christensen i den altdominerende hovedrolle. Det tæller selvfølgelig med, at kongen var dansk, og så har det nok også noget at skulle have sagt, at Christensen er fremragende i det meste, han laver. Det er han også her, og heldigvis holder næsten alt omkring ham et lige så højt niveau.
Centralt står det paradoksale i Haakons status som demokratisk valgt konge med mandat til at udnævne en regering. Det har givet Erik Poppe muligheden for at lave en stramt skåret spændingsfilm, hvor man ellers kunne frygte et fladt helteportræt. Nærmest time for time skildres den tyske invasion og kongehusets efterfølgende flugt, så der effektivt bygges en spændingskurve frem mod kongens forhandling med den tyske gesandt og titlens valg. Det er samme kurve, der flader lidt tidligt ud og gør, at de sidste timers dilemma ender med at fremstå som en forceret skygge af de første.
Samtidig er der en stor portion elegance i krydsklipningen mellem de stædige nordmænd på flugt i sneen og den tyske gesandt Bräuer, der fra Oslo panisk forsøger at skabe et fredeligt kompromis. Han er egentlig en dybt tragisk figur, fanget i krydsilden mellem den aggressive Hitler og den stolte Haakon. Karl Markovics er på randen af et sammenbrud i samfulde to timer, tydeligt overbebyrdet som mellemled mellem to mænd, der føler sig hævet over ham. Det er godt at se en flertydig tysk karakter i en krigsfilm, især blandt flokken af iskolde, ariske generaler, der rutinemæssigt lægger pres på for militær magtanvendelse. Overgivelsen er et spørgsmål om hvornår ikke hvis, men Poppe rykker sine figurer rundt med overblik og tæft for at trække spændingen ud.
Nordmændene viste med “Max Manus”, at de kan iscenesætte krigens bulder til stor effekt, men også kan forfalde til indforstået national fingerpegning. “Kongens Valg” har lidt af det samme, omend det er småting i en flot produktion. Den binder dele af sit drama på Kong Haakons følelsesladede beslutninger, og selv om det måske er fremstillet historisk korrekt, ender det ofte med at give et indtryk af formummet stædighed. ’Sig mig, har du ikke forstået noget som helst!?' råber han flere gange af sin søn. Helt befippet kan man så sidde i salen og synes, at Prins Olav da godt lige kunne bede om at få forklaret det én gang til. Eller bare læne sig tilbage og bare nyde et velfortalt stykke spænding.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet