Kubo – den modige samurai
Udgivet 21. sep 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Stop! “Kubo – den modige samurai” er noget særligt. For i en verden, hvor dygtige Pixar dominerer med sine fejlfrie animationer, så er det sgu dejligt at se på fejl. På stop-bevæg-stop-dukker, der uperfekt peger på, at det er film, vi ser. En historie, der bliver fortalt. Her en samurai-fortælling om Kubo, der savner sin far og mor.
Og det er et mørkt et af slagsen. Samuraien over alle samuraier har ofret sig for sønnen Kubo, der dog mistede sit ene øje i kampen imod Månekongen og de onde søstre fra Himlen. Snart er mor også væk. Det er ren “Harry Potter”. Nu må Kubo på tur igennem en post-samurai-verden for at finde det særlige sværd, hjelm og rustning, der kan besejre den her fortællings Lord Voldemort. Og det er en storladen verden at se Kubo og sit umage slæng gå igennem. Grum sne dækker fortidens knuste samurai-statuer, som ligger knækket i det fortabte landskab. Mytologien er på plads.
Desværre har 7-års-censuren tvunget “Kubo”-holdet til at tvinge en humor ned over dukkeløjerne, som langt fra er en samurai værdig. Et kæmpe-skelet med lysende øjne gemmer på det magiske sværd, som Kubo søger. Det er en mørk modstander, der dog gøres noget mindre mørk ved, at Bille punkterer alvoren med en joke om, at nu må de skære ind til benet. Skelet. Benet. Fik du den? Sådan punkterer særligt den irriterende Bille-mand løbende Kubos ellers gennemførte mytologi.
Kubo er den dygtigste historiefortæller. Med sine skabte figurer skaber han drama, spænding og en slutning, som bliver afbrudt af Kubos egen fortælling, der dog får en ganske god slutning. Det dobbeltlag er godt. Og værd at stoppe op og tænke over.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet