Magiske Ella
Udgivet 6. okt 2004 | Af: filmz-Elle | Set i biografen
“Magiske Ella” tager udgangspunkt i eventyret om Askepot og derfor har filmen naturligvis også en ond stedmor, to onde stedsøstre, som hungrer efter at få fat på den skønne prins Char, og ikke mindst en Askepot, nemlig Ella. Men her stopper ligheden med Askepot også, for Ellas største problem er ikke, at hun er fattig og hemmelig forelsket i prins Char. Nej, problemet er, at Ella som spæd er blevet “forhekset” af feen Lucinda til altid at adlyde andre folks ordrer. Til trods for, at Ella i en øm og temmelig kvalm dødsscene med moderen har lovet at bevare sin hemmelighed, regner de to onde stedsøstre hurtigt Ellas forbandelse ud og udnytter hende på det groveste til blandt andet at stjæle, lyve og afvise sin bedste veninde. Efter disse hændelser beslutter Ella sig til at drage ud i verden for at finde Lucinda og få hende til at hæve forbandelsen. Det er først en god halv time inde i filmen at dette sker og indtil da er handlingen faktisk jævnt kedelig og forudsigelig: der er både en halvpinlig flashback-scene til Ellas barndom samt talrige fjogede eksempler på Ellas “tilstand”. Men heldigvis accelererer handlingen, da Ella drager af sted.
Desværre er der ret langt mellem sådanne scener, for filmen vil også give plads og tid til de romantiske og alvorlige scener mellem prinsen og Ella. Selvom samspillet mellem den glimrende Anne Hathaway som Ella og Hugh Dancy som prins Char fungerer fint, så forhindrer det ikke dialogen i at være temmelig påklistret, letkøbt og unaturlig. Værst kommer det dog til udtryk hos Minnie Driver som husfeen Mandy og stand-up komikeren Vivica Fox som Lucinda. Udover at overspille fælt har de også en meget meningsløs placering i filmen, som får dem til at virke overflødige og irriterende.
Skal man dog vurdere “Magiske Ella” i forhold til målgruppen, som må siges at være de yngre teenagere, fungerer filmen faktisk ganske udmærket. Tonen er let, handlingen meget forståelig og der er mange skægge krydsreferencer til andre film og eventyr, alene hele slutningen er et stort miks af Shrek, Grease og Askepot. Oveni det opererer filmen med en kvindelig og mandlig helt, der har en række moderne karakteristika, der passer som hånd i handske med teenagere i dag: Ella er en god blanding af girlpower og yndefuldhed mens prins Char er både mandig og følsom. Og sidst men ikke mindst er filmens luftige budskab om at tro på dig selv og ikke finde sig i noget ganske passende til en aldersgruppe, der netop slås med at finde ud hvem man er og hvor ens grænser går.
Er man lidt ældre end målgruppen kan man stadig blive godt underholdt af “Magiske Ella”, der uden at brillere hverken teknisk, visuelt eller indholdsmæssigt, er en sød og let fordøjelig historie til en regnfuld søndag eftermiddag.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet