Oasis: Supersonic
Udgivet 12. okt 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
“(What’s the Story) Morning Glory?” var årtiets bedste europæiske album. Det bedste amerikanske kom fra Seattle. Nevermind det. For her handler det om Oasis. Kongerne af britpop, der egentlig var en slags rock dengang i halvfemserne. Nu ser Liam, Noel og de andre arbejder-tabere fra Manchesters udsigtsløse bund ærligt tilbage på en succes, der ikke burde kunne ske.
Og det var rent held, de blev opdaget. Et tilfælde. En pladeboss på det rigtige spillested på den rigtige aften, der egentlig aldrig var planlagt. De var heldige. Derfor er der også et omvendt budskab at hente i “Oasis: Supersonic”. At flertallet fra bunden ikke bliver til Oasis. De forstætter bare med at være almindelige Liam og Noel uden udsigter til andet end kontanthjælp. Det er de begge klar over i de interviews, de her giver hver for sig. For det her er ikke bare filmen om et band. Men filmen om brødre og misundelse, der blev til had. Derfor taler de ikke sammen mere.
Netop historien om den gode og den onde bror passer perfekt til portrættet af Oasis. Hvem var den onde? Udadvendte, larmende og smadrende Liam eller indadvendte og kontrollerende Noel? Måske ingen af dem. Måske deres Adam, der bankede talentet ind i dem. Så selv om Noel mener, at eftertiden kun vil tænke på sangene, så er Oasis så meget mere. De er komplekse symboler på taber-klassen, men også simple som hund og kat. Det, de kalder et Mike Tyson-band, der smadrer alt. Det oplevede jeg selv for en del år siden på vej til Hamborg-koncert. Jeg nåede til grænsen, da nyheden om aflysningen ringede ind. Oasis sad i spjældet efter et slagsmål på en bar. Liam var blevet to tænder fattigere. Og jeg en koncert.
Men i “Oasis: Supersonic” får jeg næsten det hele tilbage. Hvorfor blev de en succes? Det spørgsmål fortjener et stort svar, svares der. Og det er den her film. Et stort svar. Uden anger. That’s the Story (Morning Glory?).
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet