Oceans
Udgivet 2. feb 2011 | Af: Andreas Ebbesen Jensen | Set i biografen
Når man tænker over det, så er det faktisk ret utroligt. Vi udforsker fremmede planeter, splitter atomer ad og sender satellitter ud i rummet, og alligevel er det kun en brøkdel af verdenshavene, vi har udforsket. Det har folkene bag “Oceans” besluttet sig for at gøre noget ved og har gennem de seneste fire år udforsket den blå planets mørke dyb med avanceret kameraudstyr, der lader os komme helt tæt på en ukendt verden.
Har man først set én delfin slå en saltomortale, har man set dem alle. Det samme gælder, når de store hvaler laver bølgeskvulp med deres giganthaler i slowmotion. Det ser rigtig godt ud, men det er ærlig talt ikke særlig ophidsende at se på mere end et par gange. “Oceans” har en tendens til at fokusere på de mere velkendte dyr og dvæle lidt for meget ved nuttede delfiner, skøre pingviner og søde søløver.
”Måske kan havets vidunderlige skabninger kun opleves i zoologisk haver i fremtiden?” spår filmens fortæller under et mærkeligt fiktivt indslag, hvor et lille barn står med sin bedstefar og kigger ind i et kæmpe akvarium. Der er absolut ikke noget galt i at få os til at tænke over, hvordan vi behandler havet og dets beboere. Men i en film som “Oceans”, der for det meste blot lader billederne tale, virker det malplaceret og irriterende halvhjertet pludselig at lade fortælleren spille på de samme tangenter som Michael Moore.
Budskabet om, at vi skal behandle havene med respekt og kærlighed havde stået langt stærkere, hvis filmens instruktører havde holdt sig til billedernes kraftfulde fortælleform. Som i den hjerteskærende scene, hvor en flok fiskere skærer finnen og halen af en haj og kaster den tilbage i havet igen, alt imens kameraet følger den sårede hajs dødskramper ned mod den blodrøde sandbund. De frygtelige billeder siger mere end tusind ord og en indigneret, fransk fortællerstemme.
”Hvad er havet?” spørger et lille barn i starten af “Oceans”. ”Vidunderligt fascinerende,” har man lyst til at svare ham efter i knap to timer at have været i selskab med frygtindgydende hajer, underlige krebsdyr og gobler så store som huse i denne visuelt overdådige dokumentarfilm. Mere fokus på dyrene i det mørke dyb og færre halvhjertede forsøg på at prakke filmen et politisk budskab på havde dog gjort “Oceans” langt mere mindeværdig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet