Øjnenes hemmelighed
Udgivet 28. apr 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
I 2009 valgte Oscarakademiet ganske overraskende den japanske “Departures” som bedste ikke-engelsksprogede film. Trenden med eksotiske overraskelser i denne kategori fortsatte til dette års uddeling af gyldne statuetter. Her blev – imod forventning – ingen af de to fantastiske europæiske storfilm “Det hvide bånd” eller “Profeten” udråbt som vinder i Kodak Theatre, men derimod en mere ukendt argentinsk film med den dragende titel “Øjnenes hemmelighed”.
“Øjnenes hemmelighed” er en dejligt klassisk film med flotte farvemættede billeder, et karismatisk hold af skuespillere med den argentinske Alan Rickman-klon Ricardo Darín som Espósito i front og evigtgyldige temaer som hævn, retfærdighed, klasseskel og naturligvis den skønne kærlighed til at toppe herligheden af. Filmen er kendetegnet ved sin tydelige fortællestil, der til trods for en kompleks flashbackstruktur aldrig mister overblikket over de mange bolde, der konstant er i luften. Det er kompetent håndværk det her.
Netop “Atonement” er der sammen med David Finchers “Zodiac” flere tematiske fællestræk med. Skyld- og mindebearbejdelsen igennem romanfiktionen deles med førstnævnte, hvor Espósitos menneskeopslugende og besættende morderjagt har klare paralleller til “Zodiac”. Alt dette kombineret med en umulig kærlighedshistorie, en hævnfortælling samt et stykke vitalt argentinsk historie forsøger den ambitiøse instruktør Campanella at rumme i sin film, hvilket udgør filmens eneste store, men også ret markante problem. De mange handlingstråde gør, at man aldrig for alvor bliver følelsesmæssigt engageret i filmens massivt appetitvækkende univers, idet der simpelthen ikke er tid til at komme helt ind under huden på hver af de mange enkelthistorier, der tilsammen udgør denne flotte filmkolos. Less is more lyder et ordsprog, der desværre passer præcist på “Øjnenes hemmelighed”, hvor filmens emner snildt kunne have givet stof til tre film fremfor denne overfyldte ene.
Det er fuldt forståeligt, at “Øjnenes hemmelighed” blev tildelt en gylden statuette i L.A. Filmen har et langt mere tilgængeligt og klassisk kanonisk narrativ end de mere kunstfærdige europæiske favoritter. Samtidig er cocktailen med mord og forbudt kærlighed en sikker vinder, der dog aldrig bliver udfoldet fuldstændigt for os i dette flotte argentinske sammenkog, der er fyldt med vitalitet i sine billeder og fortællestil. En mere tematisk afpillet fortælling havde gjort filmen til en latinamerikansk klassiker. I stedet fremstår den som en bombastisk dessertbombe, der fuld af for mange tomme kalorier kun holder den filmiske sult stangen kortvarigt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet