Øjnenes hemmelighed

InstruktionJuan José Campanella

MedvirkendeRicardo Darín, Soledad Villamil, Pablo Rago, Javier Godino, Guillermo Francella, José Luis Gioia, Carla Quevedo, Rudy Romano, Mario Alarcón, Alejandro Abelenda, Sebastián Blanco, Mariano Argento, Juan José Ortíz, Kiko Cerone, Fernando Pardo

Længde129 min

GenreDrama, Thriller

I biografen29/04/2010

Øjnenes hemmelighed

4 6
Minder og mord

I 2009 valgte Oscarakademiet ganske overraskende den japanske “Departures” som bedste ikke-engelsksprogede film. Trenden med eksotiske overraskelser i denne kategori fortsatte til dette års uddeling af gyldne statuetter. Her blev – imod forventning – ingen af de to fantastiske europæiske storfilm “Det hvide bånd” eller “Profeten” udråbt som vinder i Kodak Theatre, men derimod en mere ukendt argentinsk film med den dragende titel “Øjnenes hemmelighed”.

I 1999 møder vi den pensionerede kriminalefterforsker Espósito, der jaget af fortiden og en konkret mordsag har sat sig for at skrive en roman om dengang for at finde sjælefred. I den forbindelse opsøger Espósito sin tidligere overordnede og umulige kærlighed Irene, der i modsætning til ham tilhører den veluddannede overklasse. Mødet med Irene fremkalder den stadigt jagende fortid, hvor Espósito blev besat af og svor overfor enkemanden Morales at spærre hans voldtægtsmyrdede kones morder inde på livstid. Sammen med sin alkoholiserede makker Sandoval påbegynder Espósito i 1974 – i skyggen af præsidentparret Peróns terrorregime – den besættende jagt på morderen.

“Øjnenes hemmelighed” er en dejligt klassisk film med flotte farvemættede billeder, et karismatisk hold af skuespillere med den argentinske Alan Rickman-klon Ricardo Darín som Espósito i front og evigtgyldige temaer som hævn, retfærdighed, klasseskel og naturligvis den skønne kærlighed til at toppe herligheden af. Filmen er kendetegnet ved sin tydelige fortællestil, der til trods for en kompleks flashbackstruktur aldrig mister overblikket over de mange bolde, der konstant er i luften. Det er kompetent håndværk det her.

Filmens solide håndværk løftes endog af flere elegante visuelle indslag, som da vi med et helikopterblik føres indover et kæmpemæssigt fodboldstation med en igangværende kamp, som vi bliver ført helt ned til og ud på tilskuerrækkerne, hvor vi kommer helt tæt på vores efterforskende hovedpersoner, der i det næste igangsætter en vild forfølgelsesjagt på en mistænkt, der hektisk udvikler sig bag stadionets kulisser for endeligt at slutte ude på grønsværen igen. Alt dette uden at klippe en eneste gang, hvilket bringer klippet op på niveau med det magiske one-shot fra Joe Wrights “Atonement”. Mageløst.

Netop “Atonement” er der sammen med David Finchers “Zodiac” flere tematiske fællestræk med. Skyld- og mindebearbejdelsen igennem romanfiktionen deles med førstnævnte, hvor Espósitos menneskeopslugende og besættende morderjagt har klare paralleller til “Zodiac”. Alt dette kombineret med en umulig kærlighedshistorie, en hævnfortælling samt et stykke vitalt argentinsk historie forsøger den ambitiøse instruktør Campanella at rumme i sin film, hvilket udgør filmens eneste store, men også ret markante problem. De mange handlingstråde gør, at man aldrig for alvor bliver følelsesmæssigt engageret i filmens massivt appetitvækkende univers, idet der simpelthen ikke er tid til at komme helt ind under huden på hver af de mange enkelthistorier, der tilsammen udgør denne flotte filmkolos. Less is more lyder et ordsprog, der desværre passer præcist på “Øjnenes hemmelighed”, hvor filmens emner snildt kunne have givet stof til tre film fremfor denne overfyldte ene.

Det er fuldt forståeligt, at “Øjnenes hemmelighed” blev tildelt en gylden statuette i L.A. Filmen har et langt mere tilgængeligt og klassisk kanonisk narrativ end de mere kunstfærdige europæiske favoritter. Samtidig er cocktailen med mord og forbudt kærlighed en sikker vinder, der dog aldrig bliver udfoldet fuldstændigt for os i dette flotte argentinske sammenkog, der er fyldt med vitalitet i sine billeder og fortællestil. En mere tematisk afpillet fortælling havde gjort filmen til en latinamerikansk klassiker. I stedet fremstår den som en bombastisk dessertbombe, der fuld af for mange tomme kalorier kun holder den filmiske sult stangen kortvarigt.

Benjamin Espósito er for nylig blevet pensioneret fra den argentinske kriminalret. Han har besluttet sig for at skrive en bog om den ene sag fra hans fortid, som stadig nager ham. I 1974 blev en ung, smuk nygift brud voldtaget og myrdet i sit hjem, mens hendes mand var på arbejde. Espósito blev sat til at undersøge den forfærdelige forbrydelse. Ved gennemgangen af den myrdede kvindes fotoalbum fra universitetet føler Espósito instinktivt, at han kigger på et billede af morderen, en ung mand. Det bliver en personlig besættelse for Espósito at fange den mand.