Phoenix
Udgivet 18. aug 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Hvad er det, der gør, at du er dig? Dit tøj, din hårfarve, cpr-nummer eller måske dit ansigt? Jødiske Nelly har kun sit nummer tilbage. Det nummer, hun fik tatoveret på armen i den kz-lejr, hun er flygtet fra. Resten er væk. Også ansigtet, der nu skal genskabes lige som Nelly selv. “Phoenix” er “Vertigo” fra kvindens synsvinkel – “Face/Off” uden Nicolas Cage, men med en skæbnefortælling, der er ondere end nogen Castor Troy.
Det mener den jødiske veninde, Lene, ikke. Hun vil huske, hævne og til Israel at bo, hvilket er et ganske modigt og spydigt blik på Israels fundament og fødsel fra instruktør Petzold – Israel er støbt i hævn og manglende tilgivelse. Nelly vælger den anden vej, hun vil genskabe og fortrænge som en kvinde, der bliver hos sin voldelige mand. Og netop manden er det mindst smidige i Petzolds plot. Ham genforenes Nelly med, men han kan ikke genkende hende. Operationen har gjort hende næsten ugenkendelig, men hverken stemme eller statur er forandret. Alligevel kan han end ikke ane, at det er konen, der står foran ham. Den centrale plotmotor kræver rigeligt med smørelse og god vilje for at glide ned.
I dette intime forvandlingsforløb i Johnnys snuskede kælder er der flere gyseligt gode scener, der bringer mindelser om James Stewarts genskabelse af Kim Novaks drømmeblondine i “Vertigo”. Hår, kjole, sko og makeup skal være som før, imens Nelly logisk protesterer: Ville en kz-overlever virkelig hjemkomme i rød kjole og høje hæle købt i Paris? Kan man bare glemme den grimme fortid? Det er her i de store tanker om eksistens og bearbejdelse af krig og traumer, at “Phoenix” er bedst. Her hvor Johnny bliver mere end en mistænkelig ægtemand – hvor var han, da Nelly blev hentet af nazisterne? – og overgår til historisk allegori for hele det Tyskland, der efter krigen ikke ville tale om det, der var sket, men derimod fortsætte fortrængende i rød kjole og sko.
“Phoenix” bliver aldrig dramatisk som “Vertigo” eller actionvild som “Face/Off”. Den handler ikke så meget om at tabe sit fysiske fjæs, men derimod om at miste sig selv til umenneskelighed og forsøget på at genskabe det tabte med kz-lejrens uhyggelige nummer tatoveret på armen. Og det i et krybende tempo, der til sidst indrammer pointen, da Nelly smerteligt synger jazz-klassikeren “Speak Low”. For her var jeg tavs og tænkte: ”Hvad er det, der gør, at jeg er mig?”
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet