Robin Hood
Udgivet 11. maj 2010 | Af: kilgore | Set i biografen
Ridley Scott har med funklende og uopslidelige værker som “Alien” og “Blade Runner” for længst skrevet sig ind i mestrenes panteon. Desto mere undrer det, at han i de sidste 10-15 år har leveret en række middelmådige produktioner, bl.a. den flotte, men ulideligt højtidelige “Kingdom of Heaven”. Nu er Scott så klar med endnu en levendegørelse af middelalderen tilsat en genfortolkning af legenden om Robin Hood.
Meget er ændret i denne nye udgave af legenden om Robin Hood. Fremfor den klassiske fortælling om den fredsløse helt i Sherwoodskoven, der ta’r fra de rige og gi’r til de fattige, handler det her mere om de politiske stridigheder i 1100-tallets England mellem aristokrati og kongemagt. “Robin Hood” er således mere i tråd med Scotts tidligere historiefilm “Gladiator” og “Kingdom of Heaven” end Hollywoods kulørte varianter af myten om Robin Hood.
På mange måder er denne scene symptomatisk for hele filmen, for selv om man undervejs er engageret i fortællingen, er det som om, det hele er givet på forhånd. Alt følger stødt de skabeloner, instruktøren har brugt i sine øvrige historiefilm. Der er den vise faderskikkelse og den uerfarne og ærgerrige kongesøn. Der er de gode og de onde rådgivere og de trofaste hjælpere osv. Og selvom karakteren Robin Hood i skikkelse af den firskårne Russell Crowe langt fra er lige så ulidelig som Orlando Blooms korsridder i “Kingdom of Heaven”, er begge karakterer støbt af den samme grundform. Begge stiger fra pauvre kår til adelig stand i kraft af deres evner, og begge får derved en kvinde af ædel byrd med i pakken. Det er ikke uden en vis ærgrelse, at man konstaterer, at Ridley Scott er gået vel meget på repeat. Dermed ikke sagt, at han har mistet grebet om den gode fortælling, for “Robin Hood” er for det meste medrivende, og snarere end at kede sig føler man sig i velkendt, behageligt selskab filmen igennem.
“Robin Hood” er ikke legenden om Robin Hood as usual, men derimod Ridley Scott as usual – en højtidelig og realistisk historiefortælling med begrænset faktuel substans. En klassisk ridderfilm med heltemod, skønjomfruer og brynjeklædte ryttere, der tørner sammen i storslåede slag. Intet nyt under solen her, men det er gedigent udført, så man er passende underholdt fra start til slut.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet