Rød
Udgivet 7. dec 2016 | Af: paideia | Set i biografen
Jeg ved ikke, hvorfor instruktører altid skal lave trilogier – fra Von Trier over Sergio Leone og Wachowski-søstrene til George Lucas. Der må være noget ved tallet, der tiltrækker dem. De er dog ikke garanteret succes. “Matrix”-filmene har stået på mål for en del kritik, Von Trier måtte opgive tredje del af sin Amerika-trilogi, og hvor Lucas’ første trilogi unægtelig er en klassiker, kan det nok ikke siges om hans anden. Som jeg skrev om “Hvid”, så har Kieslowskis forsøg med den tredelte historie sine svagere elementer, men samlet set er der altså en grund til, at de er klassikere.
Et så finmekanisk plot kunne nemt blive til et stift urværk, men det forhindrer to ekstravagante elementer: Preisners sublime musik (ja, jeg ved godt, jeg har påpeget det i tidligere tekster) og så de sublimt smukke og stemningsfyldte billeder. Som i de første film dukker den relevante farve hele tiden op og efterlader et indtryk, der muligvis er mere underbevidst end realiseret. Alt i billedet har betydning og ofte kommunikeres der mindst dobbelt så meget med små bevægelser og blikke end med ord.
Temaet er broderskab – det sidste ord fra det franske motto, der her fortolkes som solidaritet eller empati. Kern starter ud med at være blottet for det, mens Valentine besidder det i overflod. Så meget, at hun ikke kan få sig til at sige sin modbydelige kæreste imod. Som hun konstant leger telefon-tagfat med. Meget af dialogen foregår over telefon. Den fysiske afstand bruges til at vise en mental eller følelsesmæssig ditto. Derfor er det også kun i relationen mellem Kern og Valentine, som mødes ansigt til ansigt, hvor der rent faktisk sker en udvikling.
En af de interessante ting ved at gense klassikerne er, at man får et indblik i andre filmsprog. Den måde, vi kommunikerer via film, forandrer sig. Jeg blev overrasket over, hvordan Irène Jacob i hovedrollen virkede på mig. Da jeg første gang så “Rød”, var jeg helt betaget, men denne gang virkede hendes præstation overtydelig og lidt påtaget. Det var først sent, jeg blev klar over, at det faktisk er en stil, som var meget almindelig i 1994, men som nu er en anelse bedaget. Så ikke alene får man en god filmoplevelse ud af at gense klassikerne, man bliver også klogere.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet