Ruth og Alex
Udgivet 11. aug 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Det er uden statistisk belæg, men jeg vover nu alligevel den påstand, at der overalt på dansk tv findes noget om boliger. Om det så er den skønneste, den dyreste, den mest belånte eller varianten den grimmeste mest belånte, der bliver til den skønneste dyreste, så skal den på fjernsyn. Vi elsker det. Gad vide om “Ruth og Alex”, en film, der nok bedst kan karakteriseres som ejendoms-com, nogensinde finder et bedre tidspunkt at komme på markedet end lige netop nu.
Med det meget milde og venlige udgangspunkt tøffes der af sted uden at behøve anden spændingskurve end den, der kan aflæses i avisernes boligsektion. Plottet er ikke meget mere end nogle tal, der stiger og falder. Synergien med tv-oversigten er i den grad mulig. “Hammerslag” fader ud med mantraet “Husk beliggenhed, Hold Vest!” og vi blænder op for Morgan Freeman i dyb tvivl over, hvor han skal bo, så hans hund ikke får hjertestop.
De gamle er troværdige, men de unge bliver en lidt ligegyldig sidehistorie, der tager gode bidder af nutidens tomgang, hvor det store problem er en måske/måske-ikke terrorist, der sænker huspriserne i New York. Det hele holdes oppe af Cynthia Nixons maniske ejendomsmægler-niece, der uden at være sjov gennemrider klichéen om den alt for glade sælger med et suspekt håndværkertilbud på hånden. Hende skal de måske ikke sætte på lige efter “Liebhaverne”.
Nyhed: Danmark – et stensikkert valg for producenter, der gerne vil have noget for pengene. Et trygt område for gennemsnitlige komedier, godt med biografer og altid kun et stenkast fra det næste boligprogram. Her er vand til alle sider, pengene sidder løst, og der var utroligt mange, der grinede af “Huset på Christianshavn”. Hvis du og din instruktør har meget mere på hjerte end “Ruth og Alex”, kan prisen hurtigt ryge i vejret. Så slå til nu.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet