Shalom Italia
Udgivet 21. jun 2017 | Af: Andreas Strini | Set i biografen
Tre brødre siger ’shalom' til Italien. Deres hjemland, hvorfra de flygtede til Israel under 2. verdenskrig. Nu vil de tilbage og finde skovhulen, de skjulte sig i under krigen. Men hvor var det nu, den var? “Shalom Italia” er ikke dokumentation af krigens rædsler. Men derimod af, hvordan tiden kan gå, og hukommelsen kan svigte, selv om de og vi aldrig glemmer dengang.
Bagerst af de tre går Emmanuel. Den ældste. Han var på vej ind i teenageårene, da familien flygtede ind i skoven. Han husker det hele anderledes. Fyldt med frygt og traumer. Han løb gennem skoven med sin mor i hånden. Han tabte sin sko. Den havde han ikke tid til at få på igen. Det gjaldt deres liv. Hans mor fortalte, at de ville gøre forfærdelige ting imod dem. “Shalom Italia” er ikke blot en genfortælling af krigen. Det er et indblik i den menneskelige hukommelse.
Desværre lader de mig ikke glemme, at vi befinder os i Italien. Og når man er her, skal man huske at spise, drikke og se det smukke landskab. Hele tiden. Det er såmænd ikke, fordi én middagsscene eller ét klip med Toscanas bjergrige landskab er forstyrrende. Men når det sker så meget på den forholdsvis korte spilletid, så fjerner det min koncentration fra historien om brødrene i skoven. Jeg kan til tider ikke se andet end reklame for turistrejser til Italien. Lækker mad. Lækkert landskab. Et lille øv.
Men når turistrejserne lige træder i baggrunden, så er der faktisk en ret spændende historie i Toscana. Vil brødrene overhovedet finde hulen, når nu deres hukommelse ikke helt samarbejder? Og hvad vil de få ud af det? “Shalom Italia” fortæller ikke kun endnu en spændende beretning om 2. Verdenskrig, men giver også et indblik i, hvordan den kan erindres forskelligt. Jeg kan nok ikke huske den om 80 år – men med glæde så længe, jeg kan.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet