Sig du elsker mig
Udgivet 26. jan 2007 | Af: kaduffo | Set i biografen
Vi befinder os i et svensk forstadskvarter, hvor vi hurtigt præsenteres for 15-årige Fatou (Haddy Jallow), der er af gambisk herkomst, har en temperamentsfuld mor med en frisørsalon og uskylden selv i lillesøsteren Keisha (Reneida Braun). Som udgangspunkt er Fatou skolens eftertragtede og udadvendte pige, der har et stort behov for opmærksomhed, men som også, helt efter bogen, er usikkerheden selv, når man kommer en anelse tættere på. Som alle andre unge er hun i sin bedste alder, og hendes skolegang, fester og kærestesorger ligner vel mest af alt de traditionelle bump, man skal over for at bevare retningen mod det ventende voksenliv.
Undervejs udvikler historien sig, fordi den misbrugte pige hårdnakket nægter at blande politi eller andre offentlige myndigheder ind i sagen, da der, som hun siger, alligevel ikke er nogen, der vil tro på hendes udsagn. Tillidsfulde mennesker er der dog nok af, så mon ikke frygten for at sige frem i virkeligheden bunder i skammen over at være blevet udnyttet? I hvert fald er det præmisset for anden halvdel af “Sig du elsker mig”, hvor Fatou presser sig selv længere og længere ud i tovene, indtil hun står over for den endelige kulmination.
Der er ikke meget munterhed over “Sig du elsker mig”, og Daniel Fridell har da også formået at sætte fokus på de mest modbydelige pletter i manuskriptet. Når det er sagt, er “Sig du elsker mig” desværre plaget af en temmelig unuanceret tolkning af det at være ung, hvor de pubertetsramte drenge fremstilles som en flok hankønsvæsener, der udelukkende har sex på hjernen, men deres kvindelige modstykker spilder heller ikke tiden. Trods godt skuespil fremstår hele scenariet en anelse firkantet, og det er umådeligt svært at komme ind under huden på særligt de mandlige aktører.
Om “Sig du elsker mig” endegyldigt har det, der skal til for at tale med de unge, og ikke til dem, kan derfor diskuteres. Selv om ingredienserne bestemt er til stede, er vægtningen problematisk, ligesom filmen flere steder mangler form og struktur. Måske skyldes det i virkeligheden, at “Sig du elsker mig”, ligesom i de rigtige teenageår, har alt for meget at gabe over?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet