A Single Man
Udgivet 3. mar 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
En af sidste års absolut bedste filmoplevelse var brødrene Coens “A Serious Man”. Den seriøse mand var Larry, der havde mistet meningen med det hele – med livet, hvad skal det til for? George har ligeså mistet meningen. Han er ikke nogen seriøs mand, men derimod en single mand. “A Single Man” er ikke nødvendigvis årets bedste film, men den kandiderer ganske insisterende til at blive en af de mest interessevækkende og vellykkede debutfilm i lange tider. Bid mærke i navnet Tom Ford.
Smagende og selvsmagende. “A Single Man” er en debutfilm på godt og ondt. Mest godt. Instruktør Tom Ford har skabt en unik selvstændig filmvision, der forsøger at lege med mediet på nye og forfriskende måder, hvilket altid er prisværdigt, da det sker så sjældent. Mest markant er Fords leg med filmens farvetoning, der i udgangspunktet er holdt i tristpoetiske gråtoner. Filmens personer og farver liver og lyser imidlertid op, når George møder andre på sin sortsynede vej. Det er i mødet og i de små øjeblikke, at livet leves, synes farverne og filmens grundbudskab at være. Man skal altid passe på med at lege med en films visuelle udtryk på den måde, da det er vanskeligt at lykkes med. Heller ikke her lykkes det fuldstændigt, men cadeau for det mere end udmærkede og sofistikerede forsøg.
I en indre monolog fortæller George indledningsvis om sin dagligdag, der er blevet en kamp, og hvordan han selv i dagligdagen er en rolle, der skal spilles. Den offentlige George er en maske, der bærer ham igennem dagen som engelskunderviser på universitetet. Masken og rollen som George spilles inderligt og bittersødt af britiske Colin Firth. Vi føres med helt ind under huden på denne roligt tempererede mand, idet han modtager det tragiske opkald om kærestens død. George søger herefter trøst hos veninden Charley i en scene, der igen giver eksempler på Tom Fords format som filmskaber. Regnen buldrer ned udenfor i takt med tårerne i Georges øjne, men i det følelsesmæssigt overvældende møde med Charley lukkes der ned for al lyd. Kun lyden af den hidsige regn får lov at stå tilbage som enormt følelsesaktiverende lydspor til Georges utrøstelige omfavnelse af Charley. Smukt.
Småprætentiøs og selvsmagende, javist. Det er en auteurdebut, og mange ting skal forsøges og sættes i spil – det er jo den film, Tom Ford har ventet hele sit liv på at lave. Når den galde så er hældt fra, står “A Single Man” tilbage som en usædvanlig helstøbt filmoplevelse, der rigt deler ud til både øje og hjerne. For gentagelsens magtfulde skyld: hold øje med navnet Tom Ford.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet