Snemanden
Udgivet 12. okt 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Som om vi ikke havde nok i Ubådsmanden. Nu får vi også “Snemanden”, hvor kvinder parteres, hovedet skilles fra torso af en hvid mand, der hader kvinder. Og selv om det er perfektionistiske Tomas Alfredson, der filmatiserer den her Jo Nesbø-krimi, så er det stadig en Jo Nesbø-krimi, som er en Stieg Larsson-krimi, som er en Jussi Adler-Olsen-krimi. Det handler om at gætte en ny psykopat med en dårlig barndom.
Der er da også masser af spor i den norske sne efter Alfredson. Åbnings-flashbacket er nøglen til gåden. Den fraværende og onde, onde far slår mor, når søn ikke kan sine lektier. Det er altid der, at ondskaben starter i nordic noir-skabelonen. Sønnen bygger en skulende snemand med brune kaffebønner som øjne og mund. Den ser ond ud. For ondskaben går som bekendt i arv. Og det i et lækkert Alfredson-hjem af masser nuancer af brunt. Bord, stole, køkkenskabe og tapet. Det hele er brunt.
For det er godt nok en kedelig gentagelse, at Michael Fassbender som efterforskeren Harry Hole er vodka-alkoholiker med rod i privaten. Endnu en Carl Mørck, der har et ‘hul’ i sit indre, hvilket dog gør ham god til at finde brikken, der passer til det manglende ‘hul’ i mord-puslespillet. Hole-y fuck! Heldigvis er det Alfredson, der skal skabe spændingen ud fra Sveistrupificeringen af Jo Nesbøs endnu-en-krimi. Det gør han bedst, når han tager sig sin tid. Som da Birte Becker er på vej hjem til datter og mand. Det er mørkt. Snebold rammer hende kastet bagfra. To biler på parkeringspladsen. Hun kører – den anden følger efter. Sekvens efter sekvens opbygges thrilleriet, indtil mor er hjemme og roser datteren for den fine snemand udenfor. Hun har ikke bygget nogen snemand… Shit!
Som sådan er “Snemanden” spændende nok i de enkelte scener, som Alfredson bygger op. Men den store gåde er lige så spændende som at gætte på, hvem der mon dræbte Kim Wall i ubåden. Det er helt sikkert en hvid mand med en dårlig barndom. Sådan er det altid, når Jo, Jussi og de andre skriver om en ny, hovedløs psykopat.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet