Somewhere
Udgivet 27. okt 2010 | Af: Andreas Ebbesen Jensen | Set i biografen
Der sker ikke en skid i Sofia Coppolas nye film “Somewhere”. Skuespillerne går i bad, snakker lidt sammen, spiser, sover og rejser rundt, alt imens handlingen lunter af sted i et søvndyssende tempo. Alligevel keder man sig aldrig rigtigt i filmens selskab. Instruktøren, Sofia Coppola, som før har stået bag mesterværket “Lost in Translation”, har nemlig en helt unik evne til at skabe det store drama i den lille fortælling.
“Somewhere” er ikke så meget en film, som det er en perlerække af små, fine sekvenser, der viser en mand i eksistentiel krise og en industri, som er tillokkende og frastødende på én og samme tid. Instruktøren Sofia Coppola arbejder tydeligvis ud fra devisen om, at less is more, og selvom det sætter publikums tålmodighed på prøve, at handlingen er så fragmentarisk, så giver det samtidig også filmen et sjældent poetisk udtryk. Som i scenen, hvor Marco får støbt sit ansigt i gips i forbindelse med en special-effect til en kommende film. I hvad der føles som en uendelighed, ser vi ham sidde helt stille og alene i lokalet, mens han trækker vejret tungt ud igennem to huller til næseborene iført den groteske gipsmaske. En simpel, men kraftfuld måde at pille glansen af Hollywood og fortælle om ensomhed og fremmedgørelse på.
Ligesom “Lost in Translation” er “Somewhere” en film, som står og falder med skuespillerne, og selvom Stephen Dorff ikke er nogen Bill Murray, så gør han det fremragende i rollen som Johnny Marco. Han bliver dog overskygget af datteren Chloe, spillet af Elle Fanning, der charmerer og betager fra det øjeblik, hun banker på hans hoteldør. Forholdet mellem de to er den lim, som holder filmen sammen, og det er i høj grad skuespillernes fortjeneste, at “Somewhere” bliver så vellykket. Filmen bliver ikke fortalt med store armbevægelser og brede penselstrøg, men med en udsøgt sans for den store fortælling i den enkle historie. En sjældenhed i amerikansk film og et bevis på, at Sofia Coppola er lidt af en ener i Hollywood.
Selvom “Somewhere” ikke når de samme højder som “Lost in Translation”, så kan mindre bestemt også gøre det. Coppolas eksistentielle drama om tilværelsens ulidelige tomhed og jagten på lykke er en sød, morsom og rørende fortælling om at finde frem til det somewhere, Judy Garland engang lovede os lå et sted over regnbuen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet