Sweet Dreams
Udgivet 23. maj 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det handler om mor. Sådan må det være i et land, hvor mammas lille il figlio ikke flytter hjemmefra, før han er langt oppe i tyverne. Derfor er det ikke bare skidt for Massimo, da han som barn mister mor. Det er en katastrofe! Resten af “Sweet Dreams” handler nemlig om moder-bindinger i en liga, som man vist skal være italiener for at forstå.
Præcis så tragisk, så den efterfølgende barndom med grove drengestreger er interessant nok at se på. En bogstøtte ryger ud af vinduet, og gassen tændes, når der venter skældud fra far. Og misundelsen er stor, når han svømmer rygcrawl og kigger op på mor efter mor efter mor, der bare ikke lige er hans mor. Og far? Han kan kun invitere på fodbold, når Torino spiller – det eneste, de har til fælles i et nordligt Italien, som udmærket spejler den kølige tematik.
Og sådan fortsætter tabet over mor med at hjemsøge. Han interviewer en finans-bandit i Rom. Han kan mærke det – Massimo har ingen mor. Det kan redaktøren også, der gør Massimo til et hit som brevkasse-skribent, hvor han giver svar på spørgsmål om mødre. Vær glad for, at du har en, lyder det gode råd. For det har Massimo som bekendt ikke – og det er han traumatisk ked af. Det råbes igen og igen, indtil han finder en sød læge-kæreste, der med moderlig omsorg kan hele den lille dreng, der nu er blevet voksen.
Moder-bindingerne i “Sweet Dreams” er næsten mere ekstreme end i “Psycho”. Og jo, Freud og de andre analytikere har sikkert en pointe om, at mor betyder en del for, hvor psycho vi bliver. Måske burde de italienske drengebørn bare lidt tidligere flytte hjemmefra? Det ville sikkert betyde sundere sind – og færre film som “Sweet Dreams”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet