Taken 3
Udgivet 6. jan 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Liam Neesons karriere lader til at være stagneret en smule. Den eneste udvikling, der kan spores i en efterhånden lang række af halvlamme actionfilm, lader til at være dybden i stemmen. Efter “Taken” og “Taken 2” (og “Non-Stop”. Og “Begravet i fortiden”…) er han ved at være nået ned i toner, der er næsten umulige at opfange for det menneskelige øre. Skulle “Taken 3” fejle ved billetlugerne, er der heldigvis masser af muligheder for en mand med Neesons talent. Forgrowler i et metalband med et navn a la “Crazy Celtic Demon Dragons” eller stemmetræner for en subwoofer er oplagt.
Foruden telekommunikation og hjælpeløse damer byder “Taken”-formlen også på den slags actionsekvenser, der ikke har relevans for handlingen, men er revet direkte ud af den store ’100 ting du skal have med i din actionfilm før du dør'-bog. Tusindvis af flasker, der kommer i krydsild i en vinhandel, politibiler, der snurrer rundt i luften, eksplosioner og ildsøjler i tætte elevatorskakte. Og så lige en russisk superskurk med sadistiske tilbøjeligheder oveni.
Kan filmen ikke prale af én original tanke, burde håndværket i det mindste være i orden, men det virker, som om instruktør Olivier Megaton har skullet vise, hvor mange kameraskud han kan håndtere samtidig. Det afsindige klippetempo hæver desværre ikke intensiteten, men har snarere den modsatte effekt, idet øjnene bliver bombarderet i en grad, så hjernen bare lukker af for rabalderet. Der vel at mærke kun bliver til rabalder, fordi Bryan Mills konsekvent vælger at bruge næver i stedet for hjerneceller.
Man kan ofte ikke se, hvad der foregår, og heller ikke høre hvad Liam Neeson siger, så det gør ikke så meget, at plottet i “Taken 3” falder fra hinanden nærmest fra det sekund, den danske fotograf Erik Kress’ flotte introsekvens fader ud. Liam Neesons karisma kan ikke længere bære en hovedperson, der måske er desperat, men mest af alt virker dumstædig i sin insisteren på at ordne hele den russiske mafia på egen hånd. Bryan Mills har vist set for mange formulariske B-actionfilm. Ærgerligt han ikke er blevet lige så træt af dem, som jeg er.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet