Thelma
Udgivet 29. nov 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Det er en forståelig beslutning. Thelma er flyttet fra det nordnorske fjeld til den store by, Oslo. Engang imellem skal man flytte sig for at flytte sig. Derfor flytter én af mine personlige instruktør-favoritter, Joachim Trier, nu fra ‘næsten voksen’-dramaer i den studentikose klasse til psykologisk horror… I den studentikose klasse. Men skiftet er ikke godt for Thelma. Hun føler sig ikke godt tilpas i de nye omgivelser. Det gør Joachim Trier desværre heller ikke.
Det begynder ellers med en åbning, der lover godt og gys. Her går en far på den dybfrosne sø på vej i skoven med jagtriffel og datter. Shhh! Stå helt stille. Et dådyr. Han tager ladegreb, sigter. Først på dådyret, så på datteren, der står intetanende med ryggen til. Hvad er det, den uskyldige pige indeholder, siden far overvejer at skyde hende? Klip til titel-tekst, der præsenteres i flakkende, gotisk stroboskoplys. Thelma!
Er hun en ægte slags heks a la Charlotte Gainsbourg i “Antichrist”? Eller bare en kvindelig rebel som Thelma, der havde sin Louise? Måske en blanding? Hun kan tænde for strømmen med tankens kraft og gøre en flashback-lillebror hulu-bulu-usynlig. Det får kragerne til at gå amok, men det bliver aldrig Hitchcocks farlige fugle. Heller ikke en slange på besøg i drømme bider for alvor. Kun tematisk. Sådan må det jo være, når man har skrevet et manuskript så symbolsk tungt som Det gamle testamente. Det ligner et syndefald for Joachim Trier – jeg ønsker mig tilbage til tiden før, at han bed i horror-æblet.
For efter det amerikanske remix med “Louder Than Bombs” troede jeg, at han var tilbage på sikker grund hjemme i Oslo. Men i horror-genren er han en nytilflytter præcis som Thelma. Ingen af dem skræmmer, men søger i stedet desperat efter, hvem de er. Måske er Joachim Trier som succes-forfatteren Phillip fra “Reprise”? Den store succes er nu afløst af kreativ blokade.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet