Unborn, The
Udgivet 12. mar 2009 | Af: filmz-maelström | Set i biografen
Hvis lyset altid har det med at gå ud, når du sidder alene på et loftværelse; hvis du ser blege børneskikkelser bag dig, hver gang du kigger i spejlet; hvis gulvet pludselig oversvømmes af enorme mængder blod, og hvis alle tror, du blot er sindssyg, er der en god chance for, at du er med i en gyserfilm. I “The Unborn” forsøger David S. Goyer at samle alle de velkendte varemærker for spøgelseshistorier under ét tag.
Det er ikke svært at se, hvor instruktør Goyer, der selv har skrevet “The Unborn”, henter sin inspiration fra. Caseys bedstemor bliver jaget af en gammel mand der – besat af en ånd – vælger at kravle på alle fire og dreje hovedet 360 grader som i “Eksorcisten”. En præst bliver også besat og angriber frådende og febrilsk som virus-smittet zombie fra “28 dage senere”. Stort set alle kvinder i historien bærer på ondskabsbørn som i “Rosemarys baby”, og et offer bliver myrdet med knivstik i slasher-stil, som man kender det fra “Fredag den 13.”. Selv “The Ring” står for skud, når en gammel filmrulle ændrer sig ved gentagen kørsel, og listen fortsætter. Om end hvor sjovt det er at sidde som publikum og teste sin horror-viden ved at lægge mærke til, hvor David S. Goyer har stjålet med arme og ben, skjuler det ikke det simple faktum, at “The Unborn” ikke formår at bruge referencerne til noget. En gyserfilm skal selvfølgelig være uhyggelig, og med undtagelse af nogle billige chok-effekter lever filmen ikke op til nogen af forbillederne.
Det er bedst ikke at prøve at forstå historien. Casey har åbenbart en bedstefar, der døde i Auschwitz, og pludselig bliver nazisterne bragt ind i manegen. Casey får et jødestjerne-smykke af sin bedstemor, og med det om halsen smadrer hun alle spejlene i sin lejlighed, for at spøgelserne ikke kan komme ind. Jøder og nazister; krystalnat i stuen og holocaust-spøgelser. Det giver absolut ingen mening.
David S. Goyer har tydeligvis forsøgt at bidrage med en hyldest til alle klassikerne inden for gyser-genren, men “The Unborn” forklejner den psykologiske dybde og insisterende frygt, genren er kendt for. Til trods for et par spjæt her og der er det mest skræmmende ved “The Unborn”, at Gary Oldman medvirker på rollelisten.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet