Underverden
Udgivet 18. jan 2017 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
’Rejs dig!' Sådan befaler Dar Salim i sin hovedrolle som en dansk slags Bruce Wayne i Fenar Ahmads “Underverden”. Jeg adlyder. For det er på sin plads at rejse sig for Salim og Ahmad, der har lavet den bedste Batman-film, jeg har set. Det er “Pusher”, der får besøg af en mørk hævner. Men til forskel fra Gotham så er der ingen nåde i den her københavnske “Underverden”.
Det står allerede klart i indledningen, hvor lillebror rækker ud efter hjælp. Han tager elevatoren op til toppen af det glashus, hvor Zaid holder hof for sine fine venner i sit Wayne Manor. Han har ikke tid, der er (vigtigere) gæster. Symbolsk bliver lillebror sendt ned igen. Til helvedet og gangster-gæld. Det har en pris at glemme, hvor du kommer fra. Sådan var det også i Fenar Ahmads debut, “Ækte vare”. Dengang forsøgte rapperen Michael også at slippe væk og undslippe sin taberklasse. Men det er svært. Særligt når Ali Sivandi holder dig nede og minder om, at du ikke er en skid bedre end ghettoens drenge.
For Fenar Ahmad vil ikke bare nøjes med en “Pusher”-film. Han tvinger Bruce Wayne-klassen til at mødes med “Pusher”-klassen fra ghettoen, imens Københavns egen Kommissær Gordon ser passivt til. Døde, brune bandemedlemmer har ikke høj prioritet. Det ved den irakiske 1.g.-far godt. Han føler sig irakisk i Danmark. Ser på Mellemøsten på parabol-tv. ‘Vi er irakere,' siger han. Men den offerplade køber “Underverden” og Zaid ikke: Du har været her i 30 år. Op af sofaen, kig ud. Du er i Danmark, ikke i Irak. ‘Rejs dig!'.
På den måde bliver “Underverden” mere end en barsk Batman-film. Den er et præcist indspark i integrations-debatten fra en instruktør, der nægter at lade sig integrere ind i dansk film. Fenar Ahmad er helt sin egen. Med “Underverden” rejser han sig og råber befalende ud over dansk film. Alle andre bør adlyde. Det gør jeg.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet