Ung og smuk
Udgivet 9. jul 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Åh – at være sytten år, ung og smuk. At være sytten år og tilbringe en solbadet sommer sydpå. Afklæde sig bikinitoppen alene på stranden. Flirte uskyldigt med en både flot og blond, tysk turist. Kysse lidt og endda miste sin mødom til ham lige der i sandet på stranden. Det lyder jo ret så skønt. Men noget er ikke helt, som det burde være. Nogen lurer i buskadset og betragter én på sikker kikkertafstand. Og under akten i sandet ligger man bare mekanisk dér og føler intet. Ser sig selv betragte sig selv. Miste sig selv.
I franske François Ozons “Ung og smuk” er ungdommen ikke kun smukt og sorgløst skildret. Men det er ikke en problemfilm med morale. Og det endda trods det faktum at den unge og smukke kvinde i sandet, Isabelle, efter endt sommerferie begynder at prostituere sig selv hjemme i Paris som ‘Lea’. Ikke, fordi hun mangler penge. Ikke, fordi der er problemer på hjemmefronten. Bare, fordi hun er ung og smuk. Måske.
Model/skuespiller Marine Vacth er et fund i rollen som Isabelle og Lea. Trods hun havde rundet de 23 år under indspilningerne, er hun overbevisende som syttenårig, surmulende skønhed. I så godt som hver eneste scene er Vacth i centrum, og hun bærer ikke bare rollen, men hele filmen. Som en Catherine Deneuve i Luis Buñuels “Dagens skønhed” eller Michelangelo Antonionis muse Monica Vitti i “L’Avventura” og “L’Eclisse”. Store ord, ja, men Vacth fascinerer på overrumplende vis og i sjælden grad.
Elegant er det også, hvorledes François Ozons forrige film, “Selv i de bedste hjem”, væves sammen med åbningsscenen i “Ung og smuk”. Isabelle ser sig nervøst omkring på stranden og herefter tage sin bikinitop af. Men du belurer hende hemmeligt igennem en kikkert, præcis som voyeuren Claude betragter en familie i “Selv i de bedste hjem”. Ifølge Ozon begærer vi alle på afstand – også dig på alene på bageste række i biografen. Det er ikke forkert, det er bare et faktum. Sådan er seksualiteten. Også.
Det viser sig, at voyeuren bag busken er Isabelles lillebror, der forguder sin smukke storesøster. Han nærmer sig hende på stranden, og hans kloagtige hånd kaster en faretruende, sort skygge på Isabelles blottede bryst. Nærmest som Murnaus filmvampyr Nosferatu, men samtidig også en hilsen tilbage til Ozons sommerflirt af en kortfilm, “Une robe d’été” fra 1996, hvor en ung, homoseksuel mand slænger sig på stranden, og en charmerende kvinde kaster sin skygge på ham, hvorefter de fortrækker til buskadset og elsker. Dengang, som nu, er intet, hvad det giver sig ud for hos dristige Ozon. Heller ikke en ung og smuk teenagepige.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet