Wallis & Edward
Udgivet 18. apr 2012 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Popdronningen Madonna har de senere år kastet sit ærkeamerikanske ophav overbord og er konverteret til fuldblodsbrite. Og hvad er mere britisk at beskæftige sig med end kongehuset? Sangerinden, der af og til flirter med filmen, har derfor givet sig i kast med en filmatisering af alle tiders største og mest kulørte kongehusskandale – Kong Edward den 8.’s forhold til en gift, amerikansk societykvinde og efterfølgende abdikation fra tronen i 1936. Uha-da-da.
Sideløbende med den royale affære løber en nutidig historie om den unge amerikanerinde Wally Winthrop (gudsjammerligt krukkespil af Abbie Cornish), der lever i et frigidt forhold med en voldelig mand. Wally er besat af historien og Edward og Wallis. Så besat, at hun hver eneste dag besøger en udstilling med de tos ejendele, der skal bortauktioneres. Her forelsker hun sig så både i en smuk, russisk vagt og i Wallis’ smukke smykker, og på en eller anden måde opstår et bånd mellem hende og den for længst afdøde Wallis, hvem hun af og til har eksistentielle samtaler med(!).
At Wallis og Edward efter abdikationen i 1937 besøgte Hitler og gav fuld nazi-hilsen, ja det skøjter Madonna hovedløst hen over i sin film – der er trods alt vigtigere ting, såsom kjoler, handsker og smykker. Filmen bliver således instruktørens uforbeholdne og utilslørede kærlighedserklæring til Wallis og Edward. Til al den glamour, glitz og ikke mindst fantastiske garderobe, de to modedyr omgav sig og var udstyret med (og som unægtelig gør sig godt på film). Så skid da hul i det faktum, at de to overklasseløg flirtede med nazismen mere eller mindre åbenlyst.
“Wallis & Edward” er et mislykket miskmask af en film. Lille og mørke Andrea Riseboroughs vilde Wallis er eneårsag til, at man overhovedet holder øjnene åbne og interessen vakt. Virkelighedens Wallis var en helt igennem dragende personage (hun fik sgu Englands konge til at abdicere!), og det faktum omsætter Riseborough magnetisk til lærredet. Som Edward forføres man også selv af denne naturkraft af en kvinde. På plussiden tæller filmens kostumer også op. Her har kostumier Arianne Phillips forbilledligt fået udstyret Wallis, Edward og deres ekstravagante 1930’er- omgangskreds i så overdådige designerrober, at tøjet rent ud sagt stjæler billedet – og indkasserede filmens absolut eneste Oscar-nominering. Men som man ved, gør tøjet alene ikke en mand. Og altså heller ikke en film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet