We Come as Friends

InstruktionHubert Sauper

Længde109 min

GenreDokumentar

IMDbVis på IMDb

I biografen14/11/2014


Anmeldelse

We Come as Friends

4 6
En nations (hårde) fødsel

Der er gået hele ti år siden, at vi sidst så noget nyt fra Hubert Saupers hånd, hvis dokumentarfilm “Darwin’s Nightmare” blev nomineret til en Oscar tilbage i 2004. Nu er han tilbage med “We Come as Friends” – en film, der på mange måder deler DNA med førnævnte storværk, men hvis mange kvaliteter bliver lidt hæmmet af en noget spraglet og kollageagtig tilgang, der nogle gange flyver lidt for hurtigt henover emnerne, hvor det ellers kunne have været spændende at lande og undersøge i dybden.

Hvor Sauper sidste gang fokuserede på miljøet og menneskene omkring en lokal fiskefabrik ved Lake Victoria i Tanzania, er vi denne gang rejst til Sydsudan. Et land med foruroligende problemer. Hubert Saupers tilgang kan nærmest beskrives som dokumentargenrens svar på “Traffic” eller “Crash”, idet han deler ambitionen om at belyse en konflikt og et emne bredt og fra mange forskellige vinkler. Med et lille fly flyver Hubert selv rundt højt oppe i skyerne henover olieboringer, småbitte landsbysamfund og FN-baser for med jævne mellemrum at lande på jorden for at tale med nogle af de mennesker, der rent faktisk deltager i historien. Man skulle tro, at dette lejlighedsvise falkeblik skabte noget mere overblik, men ofte er det ikke tilfældet.

For hvad der fungerede godt i “Darwin’s Nightmare”, fungerer anderledes her. Mareridtet havde et mere klart fokuseret emneområde og en tydelig rammefortælling – fabrikken samt ankomsten og afgangen af et fragtfly. De net er blevet spændt endnu bredere ud i denne omgang til at fortælle om et helt lands problemer. Vi får sørgelige indblik i en landsby, der er blevet drevet fra deres hjem nær en flod, til soldater, der ofrer deres liv for at beskytte de værdifulde oliefelter og FN-udsendte, hvis umiddelbare mål er at bringe stabilitet til området, men hvis egentlige motivation muligvis også er økonomisk betinget. Der er med andre ord mange interesser i spil i dette land, der stadig er yderst påvirket af sin kolonifortid. Som en fugl flyver vi fra setting til setting, betragter, stiller nogle enkelte spørgsmål og flyver videre. Det gør indtryk, men holder den dybere forståelse i arms længde og overlader det til publikum at trække linjerne imellem de forskellige historier – som en art ‘forbind prikkerne’.

Men som titlen antyder, er det de udefrakommende – de hvide vestlige – der udgør et af de absolutte omdrejningspunkter. I en af de tidligere scener er Sauper nødt til at lande flyet og søge om tilladelse til at overnatte i en lokal landsby, men bliver ikke ligefrem mødt med åbne arme. Om end hans papirer tilkendegiver, at han kommer som ven, har de lokale grund til at tvivle, som filmen også flere gange får sat skarpt på.

Man må give Hubert Sauper stor ros for sin evne til at skifte side og indgå på lige fod med hvem end, han nu vælger at rette sin linse imod. Ingen ser ham direkte som modstander eller kritiker, og på den måde slipper vi tilsyneladende om bag disse menneskers overfladiske og beskyttende filter og ser FN-direktøren snakke om sine planer om at bygge isbutikker, hvide missionærers nedladende og simple syn på sydsudaneserne. Der er nok billeder og nok situationer her til at forbløffe og forarge, men desværre er Hubert så optaget af at fylde hele sit kanvas ud, at han lidt forsømmer at male det i detaljen.

“We Come as Friends” er en mindst lige så vigtig dokumentar som sin forgænger “Darwin’s Nightmare”. Når det er slået fast, er det også vigtigt at pointere, at det desværre ikke er en lige så god film. Hubert Sauper formår at skabe en interessant kollage af billeder, mennesker og stemninger, der tilsammen udgør en meget seværdig version af tilstanden i Sydsudan. Men selvom man må beundre Saupers mål om at lade mange forskellige stemmer blive hørt, drukner hver enkelt i en kakofoni, der kunne være undgået, hvis kameraet og mikrofonen kunne have fået lov at dvæle.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

Sydsudan er et kun tre år gammelt land, men dets historie er lang og kaotisk. Og midt ned i de ulmende gløder af en nylig borgerkrig lander den østrigske instruktør Hubert Sauper i et lille blikfly for at forstå hvad der foregår. Og det er virkelig ikke så lidt. Det kan godt være, at det går fremad på papiret, men udviklingen af det forarmede land er i virkeligheden en umådeligt kompleks affære, hvor alle mulige aktører med forskellige dagsordener kæmper med og mod hinanden for i den sidste ende at hytte deres egne, dunkle interesser. Gale texanske bibelmissionærer tordner deres apokalyptiske budskaber ud. Skruppelløse kinesiske olieselskaber forurener det ellers ‘uafhængige’ land, som de er godt i gang med at generobre, imens velmenende ngo’er med svingende held forsøger at hjælpe den uuddannede, men ikke desto mindre viljestærke befolkning. Et kaos, som Sauper stædigt forsøger at kortlægge. Ikke som en observerende flue på væggen, men tværtimod ved at konfrontere de folk han møder med deres egen situation, og ved at blande sig direkte i de voldsomme begivenheder, som han samtidig skildrer. “We Come As Friends” er Saupers første film efter den skelsættende “Darwin’s Nightmare”, der bl.a. vandt en delt hovedpris på CPH:DOX i 2004