You’re Next
Udgivet 27. nov 2013 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Udover at have en af årets bedste titler har “You’re Next” også opnået det næsten umulige: at få en dansk biografpremiere. Biografdistributørerne i dette land er ikke (kommercielt?) vilde med gedigne skrækfilm, der ikke er instrueret af James Wan. Så som gyser-aficionado håber jeg, at den bliver en succes. Det fortjener den, for udover at overleve biograf-udvælgelsesmassakren som skræmmefilm, er den et godt eksempel på en god, effektiv leverandør af ægte angstfølelse. Med et par skønhedsfejl hist og her.
Men nu til sagen: “You’re Next” vil give dig, hvad du betaler for. Den vil give dig det fix, du behøver som hardcore fan af afrevne lemmer og filmisk gru. Den vil give dig en lydside, der både hylder den ubehagelige kontrast, der ligger i blandingen af mord og upbeat 60’er-rock. Det er en lydside, der både vil eksperimentere og skræmme, noget den formår til fulde. For hvor er det dog fedt at lytte til rockende monotoni, mens vores seje heltinde lister rundt i et hus med kun en hammer og rygrad til hjælp.
Men nu vi snakker om home invasion-genren. “You’re Next” ville have været en af de bedste inden for sin genre, hvis den ikke havde tabt pusten nær slutningen. Den kommer op i omdrejninger igen, bevares, men i et uheldigt kvarter, hvor det endelige twist skal forklares og understreges, bevæger filmen sig lige så stille som en Michael Myers, når han forfølger sine ofre. Det ville være fint nok, hvis det var den stemning, filmen havde lagt fra land med, men når den første time har været så hæsblæsende, er det lidt af et antiklimaks, når alting går mere eller mindre i stå i et evigt øjeblik. Det er frustrerende at sidde med adrenalin i kroppen og blive stoppet af et manuskript, der pludselig lader til at have skiftet mening.
Men lad det nu ikke tage fokus væk fra den første time, hvor økser, pile og køkkenknive farer gennem luften i et herligt morderisk blodbad. Eller den oplagte slutning, der giver helt ny inspiration til, hvad alternativt køkkengrej også kan bruges til. Det er lige præcis dét, jeg vil se, og det er det, “You’re Next” for det meste leverer. Hvis det ikke var for femten minutter med kedsommelig forklaring i stedet for at vise: splat, splat, splat!, så ville det her være et godt eksempel på home invasion-genren, når den er bedst. Og så spekulerer jeg stadig på, hvordan sådan en plan bliver begyndt…
Se også: Filmz TV interviewer “You’re Next”-instruktør
Se også: Filmz TV møder dansk “You’re Next”-komponist
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet