Zero Dark Thirty
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 6. jul 2013 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Det er fristende at drage en parallel mellem instruktøren Kathryn Bigelow og Maya, hovedpersonen i Bigelows “Zero Dark Thirty”. Begge standhaftige, kraftfulde kvinder, der arbejder i brancher domineret af mænd. I Bigelows tilfælde er der tale om filmbranchen, mens CIA-agenten Maya er omringet af testosteronfyldte basser og højtrangerede herrer i USA’s efterretningsvæsen, der sjældent matcher Mayas drive. De er begge foregangskvinder. I 2010 brød Bigelow omsider mændenes monopol på det amerikanske filmakademis prisuddeling, da hun som den første kvinde nogensinde vandt Oscar for bedste instruktion, mens virkelighedens Maya spillede en afgørende rolle i jagten på Osama bin Laden. Og med “Zero Dark Thirty” har Maya og hendes kollegaer fået en ærværdig filmisk hyldest til deres utrættelige indsats, mens Bigelow endnu en gang har præsteret en perle, der understeger hendes egne anseelige evner som filmmager.
Og umiddelbart kan man godt forstå den frygt, for som “Zero Dark Thirty” slår fast, er jagten på bin Laden ikke just oplagt kildemateriale til en adrenalinfyldt actionbasker. Maya og hendes kollegaer bruger størstedelen af arbejdstiden på at diskutere strategier, nørkle med computere og smække billeder af terrormistænkte op på kontorets opslagstavle. Det lyder måske snarere som en opskrift på en kedelig historielektion end en effektiv spændingsfilm – især fordi vi alle ved, hvordan historien ender – men filmens trofasthed mod sandheden giver i dén grad pote. Den får nerverne til at sitre, hver gang terroristerne rører på sig; den får os til at fornemme suset i Mayas mave, når hun nærmer sig målet; og den giver følelsesregistret en ordentlig svingom, hver gang Maya lider et personligt nederlag – lige fra en chefs dundertale til drabet på en kær kollega.
Som sagt er Bigelow ikke interesseret i konventionel historiefortælling, så Mayas gådefulde forhistorie udpensles aldrig i detaljerede flashbacks eller lange monologer. Det er helt op til Jessica Chastain at gøre os klogere på den dedikerede kvinde, hun spiller, og Chastain præsterer mirakler med blot blikke og bemærkninger. Hun gives os noget menneskeligt og følelsesladet at knytte os til midt i det koldblodige bureaukrati og den blodige krigsførelse. Bare tjek Mayas sidste øjekast efter likvideringen af bin Laden, hvor hun omsider har fået prikket hul på en ballon, der er blevet fyldt op med had i et helt årti. Hendes hule, fjerne blik stiller spørgsmålet: Hvad er der tilbage, når hævntørsten er blevet stillet, og når ens besættelse undervejs har fortæret så meget af ens menneskelighed? Er det dét værd?
Præsenteret i 1080p/AVC 1.85:1. “Zero Dark Thirty” ser fantastisk ud i HD. Detaljerigdommen er gennemgående enorm, og billedet er knivskarpt hele vejen igennem. Man kan tælle mændenes skægstubbe og fregnerne på Jessica Chastains kinder. Der forekommer ikke ét eneste utilsigtet støvkorn eller sløret skud, og jeg bemærkede heller aldrig edge-enhancement, udtværing eller banding. Farverne er flotte og naturtro, og jeg har sjældent oplevet en så imponerende kontrast og et så imponerende sortniveau som her. Angrebet på bin Ladens pakistanske højborg foregår langt ud på natten, mens det er bælgmørkt, men absolut ingen detaljer går nogensinde tabt i mørket. Wow.
“Zero Dark Thirty” lyder lige så godt, som den ser ud. Alle lydeffekter, replikker og musikalske indslag kommer klokkeklart igennem på det engelske DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor. Panoreringerne er pragtfulde. Når bilerne kører ned ad Pakistans sindssygt trafikerede stræder, føler man nærmest, at de suser rundt i stuen. Den auditive atmosfære er også fænomenal – når vi befinder os på CIA’s travle kontorer, disker baghøjtalerne op med småsnak og telefonopkald, og når vi drager videre til Asiens travle gademarkeder, vågner hele kanalnetværket op til dåd. Subwooferen deltager også i festlighederne på de helt rette tidspunkter – især under actionsekvenserne, hvor skud og eksplosioner får gulvet til at ryste. Jeg har ikke hørt meget lyde lige så godt i hjemmebiografen som helikopternes rotorer mod slutningen af filmen.
En film som “Zero Dark Thirty” skriger nærmest efter tonsvis af dybdeborende ekstramateriale. Lige efter jeg havde set filmen, var jeg selv ivrig efter at se interviews med de agenter og soldater, der var med til at jage Osama bin Laden i virkelighedens verden, og som forhåbentlig kunne tale lidt om filmens autenticitet – såsom hvor nøjagtigt angrebet på bin Ladens fæstning bliver skildret, og hvor meget skuespillerne minder om deres ægte forbilleder. Jeg så frem til at høre om skuespillernes researcharbejde og til at høre instruktøren Kathryn Bigelow diskutere, hvordan projektet fuldstændig ændrede karakter, da bin Laden blev dræbt, mens hun var i fuld gang med forberedelserne til en film, der i stedet ville have omhandlet USA’s frugtløse søgen efter al-Qaedas leder.
“Zero Dark Thirty” er en blændende Hollywood-thriller blottet for alle de vanlige Hollywood-klicheer. Den rå, dokumentariske æstetik gør filmen næsten rystende realistisk, og derfor pirres ens nerver og sanser konstant, selvom vi udmærket godt ved, hvordan CIA’s jagt på Osama bin Laden ender. Anført af en sensationel, autoritativ Jessica Chastain leverer ensemblet en fantastisk kollektiv indsats, og som sædvanligt leverer instruktør Kathryn Bigelow varen, når actionsekvenserne skal iscenesættes. Filmens blændende billeder og Oscar-belønnede lydside imponerer enormt i HD. Ekstramaterialet besvarede også flere af mine spørgsmål omkring produktionen, og selvom man savner mere af slagsen, er dette en alt i alt glimrende udgivelse af en exceptionel thriller, som bør ejes af enhver fortaler for genren.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet