Overall karakteren gælder i dette tilfælde kun “Stjernekrigen”. Den samlede karakter for hele “Star Wars” boksen kan læses HER.

Klik HER for at vende tilbage til oversigten over “Star Wars” anmeldelser.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 McPeter 19 år siden

Nu var jeg jo lidt vild efter en filmz.dk-anmeldelse af SW-filmene og jeg må sige det har været ventetiden værd! Dejligt at man som altid kan mærke at der er blevet lagt tid og energi i anmeldelserne! :-)
Og det gælder for alle anmeldelserne...

Dog er jeg lige specifikt uenig med denne bedømmelse af episode IV - kan ikke forstå hvorfor selve filmen kun får 5/6? Synes helt klart at den er til 6/6 - lige siden første gang jeg så den i fritidsklubben har jeg altid synes at den var nærvepirrende spændende til slut (og også før det for den sags skyld) og har en god opbygning før det...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#2 El vez 19 år siden

Enig, jeg synes V er bedre end IV, men jeg synes stadig IV fortjener 6/6.

Rart med nogle anmeldelser, og tak for at gå i dybden med sammenligning af R1/R2 - det er virkelig i småtingsafdelingen kan man se, jeg skifter næppe min R2 ud når den dukker op.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#3 filmz-Loft 19 år siden

What 5/6? Nå men en anmeldelse er vel subjektiv men ville selv give den 6/6 ;)
Gravatar

#4 Collateral 19 år siden

Jeg har først netop "opdaget" den originale SW trilogi som de fantastiske film de er... Jeg har set 4eren og 5eren men 6eren er jeg ikke kommet til endnu på trods af at jeg har købt box-settet men skal lige se 4eren og så se den igen med kommentarer... så det sammen med 5eren og så kan det ikke udskydes længere.... heh... også skal jeg igang med de to nye film. Så det glæder jeg mig til... men jeg må give jer ret.... "stjernekrigen" har helt klart fortjent 6/6 som film... og jeg synes musikken er helt fantastisk i denne film... og i 5eren også... nå men... hyg jer!
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#5 Hasselguff 19 år siden

Der er ingen tvivl om at "Stjernekrigen" er en god film, hvilket min anmeldelse også afspejler, men der er mange film, som i mine øjne er lige den tand bedre, og dem skal der jo også være plads til på skalaen. Eksempelvis "Imperiet Slår Igen".
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#6 filmz-Bluhm 19 år siden

#5 Men udfra denne argumentation, er det så ikke forkert at give hele udgivelsen 6/6, da der vel ikke er nogen tvivl om at udgivelsen sagtens kunne have været bedre. Ekstramaterialet er ikke synderligt imponerende i forhold til, hvad de kunne have disket op med. Executor boksen til VHS havde over 6 timers ekstramateriale, hvoraf meget er udeladt.
Gravatar

#7 filmz-Le Samouraï 19 år siden

Ganske god anmeldelse, Anders...

Jeg må indrømme, at jeg efterhånden helt har mistet interessen for denne diskussion [...] og føler man ikke suset, når man sætter sig og ser "Stjernekrigen" på DVD, tror jeg ikke på, at man har kunnet lide filmen til at starte med.

...men lige dén her er lidt dårlig stil, synes jeg. Hvis man gerne vil undgå alle diskussionerne, så er det ikke det bedste udgangspunkt at nedgøre andres præferencer.

Det er muligt, at den ikke er ment på den måde, men sådan *kan* den i hvert fald forstås.

Ellers god læsning. :-)
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#8 Hasselguff 19 år siden

#6 - Tager man i betragtning, at man får to virkelig gode og en enkelt god film med suveræn lyd og billedekvalitet, plus tre gode kommantarspor og en fjerde disc, med en masse meget gode programmer, ender man i den høje ende.

Det var derudover også filmz.dks største "Star Wars" fan, som stod med den endelige beslutning om, hvad den samlede boks skulle have, så hvis han mener det er en passende vurdering, er jeg sikker på det er rigtigt. :)

#7 - Mange tak for de pæne ord - sætningen er skrevet bevidst polemisk, i et forsøg på at bringe fokus tilbage på det, som filmene virkelig handler om. Jeg vil dog stadig til en hvis grad mene, at hvis fem minutters ændringer helt kan ødelægge glæden ved, at se en mere end to timer lang film, fokuserer man på det forkerte. Men det er naturligvis en personlig holdning, og er på ingen måde ment nedsættende.
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#9 filmz-Le Samouraï 19 år siden

#8 - Tja, jeg kan sige, at mig provokerede den grænseløst. Men jeg er grundigt træt af tonen herinde - som jeg i øvrigt føler, at dén bemærkning er endnu et udtryk på - så jeg har ikke til sinds at fare i flæsket på dig. ;-)

Du bør dog måske kigge ind på HTF, hvor flere er ved at vende tilbage til deres laserdiske, fordi dvd'erne irriterer dem for meget - ikke pga. SE-ændringerne, men fordi dvd'erne introducerer nye fejl, hvor meningen var, at de skulle rette de gamle: Lukes lyssværd skifter pludseligt farve fra blå til grøn, Williams' musik er markant nedtonet i nogle sekvenser til fordel for Ben Burtts lyddesign (og, ja, det er Burtt, der har remixet dvd'erne), og endeligt er der åbenbart et problem specifikt med denne ene dvd, hvor musikken er byttet rundt i bagkanalerne, men er rigtig i frontkanalerne.

Min pointe er, at der kan være alt for mange grunde til at have problemer med sættet til, at man kan tillade sig at generalisere på den måde. Soundtrackentusiasterne er formodentligt ikke irriterede af samme grund, som dem der har problemer med æstetikken i blandingen af 1970'er-fotografi og 2004-CGI.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#10 filmz-Bluhm 19 år siden

# 8 Ja man ender i den høje ende, men ikke den højest mulige, forestil dig en samlet boks af de tre Ringenes Herre film i deres extendede versioner (12 discs muligvis mere), og de vil langt overgå denne SW udgivelse...Jeg forventer også at vi får en endnu bedre SW udgivelse i 2007, da Lucas har MEGET mere på lager, jeg er især skuffet over ekstramaterialet på den nuværende udgivelse... Og jeg er næstformand i Dansk Star Wars Forening... :-)

Skriv ny kommentar: