“Watchmen” er en filmisk rodebunke af dimensioner, dog en yderst betagende en af slagsen. Men selvom den stikker i alle mulige retninger og ikke kommer i nærheden af sidste års “The Dark Knight”, som mange nok havde håbet på, så kan mindre også gøre det. Glimtvise scener af filmisk skønhed, et fantastisk lydspor og en til tider tankevækkende historie gør “Watchmen” til en film, der, med Ole Michelsens ord, skal ses i biografen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 thomasegebaek 15 år siden

Bubastis er selvfølgelig ren fanservice og selvom det ikke giver helt mening er jeg glad for hun er med. Jeg synes nu heller ikke at night owl var irriterende, hele pointen med Watchmen er jo netop at fremstille superhelte på en mere realistisk facon og en superhelt der ikke kan få de op at stå medmindre han er i sit kostume er sgu ikke set før og jeg synes egentligt ikke Hallelujah var så slem i den sammenhænge. Selvfølgelig var det ironisk, men selve sangen er jo ironisk og cohens udbrændte brummen passede vel egentligt meget godt til Dreibegs situation?
Gravatar

#22 filmz-Kadann 15 år siden

aero (9) skrev:
#8:
Der er nu tale om en

genetisk ændret los og ikke flere katteracer. Hvilket faktisk er ret interessant for i mytologien er lossen hemmelighedernes og deres indehavers vogter, derfor sjovt at Oxymandias har den når han jo netop også har en kæmpe hemmelighed ;)


Ah ja, det er sandt, me forget. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#23 tranberg 15 år siden

Har man læst tegneserien og er fan af den er filmen til et stort 4/6.
Har man ikke læst tegneserien er filmen til et meget lille 2/6.

Jeg er stor fan af WATCHMEN-graphic novel, men må sige filmen var en skuffelse og levede slet ikke op til mine forventninger. Den er mest som et rodet, plothul-fyldt, filmisk resumé af den fantastiske tegneserie.

Med hensyn til alles kommentarer om at filmen er rodet, hvilket uden tvivl skyldes, at så mange sidehistorier og baggrundsstof ikke er med i filmen, er der måske håb.
Til efteråret udgives Watchmen jo i et 3 timer og 20 minutter langt cut; indeholdende "The Black Freighter" og 30-40 minutters ekstra optagelser klippet ind i filmen.
Tror dette cut er meget mere tro overfor tegneserien.

Stor ros til den alternative brug af 80'ernes popmusik, stor ros til den visuelle side, som er fantastisk og stor ros til Zack Snyder selv, for han beviser dog med denne film at han er på vej til at lave nogle banebrydende film i fremtiden.

4/6
- Læs hellere WATCHMEN-tegneserien.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#24 Twister 15 år siden

Super god film efter min mening!.
Her er min egen anmeldelse som også kan læses på scope.dk

Tegneserien der ikke kunne filmatiseres!

Efter at være kommet hjem fra Århus i nat fandt jeg mig selv stadig funderende over filmen jeg lige havde set. Det var en utrolig visuel oplevelse der overgik alle mine forventninger.

Jeg vil forsøge at gøre denne anmeldelse så "spoiler free" som muligt.

Jeg tror ikke jeg behøver at fortælle om historien da de fleste der ser filmen sikkert allerrede kender til det litterære mesterværk "Watchmen". Ihvertfald kan jeg allerede nu pointere over for læserne af denne anmeldelse at filmen helt klart er bedst hvis man har et nogenlunde kendskab til tegneserien.

Historien er og bliver en kompliceret omgang detektivarbejde der ind imellem godt kan blive en tand for anvanceret. Det er her en af filmens få svagheder ligger. Det er meget nemt for den del af publikum der er uerfaren med Watchmen historien at "fare vild" i historien da denne til tider godt kan virke en smule uoverskuelig.

Ikke desto mindre er filmens historie uhyre interessant ogtankevækkende hvis man først forstår den, og filmen giver massere at tænke over efter man er kommet ud af biografens mørke. Filmens skuespillere gør det også rigtig godt. Specielt Jackie Earle Haley gør det fortrineligt som film noir helten Rorschach. Night Owl og Silk Spectre's karakterpotrætter rammer ligeledes også tonen fra tegneserien perfekt og resten af hovedrollerne synes troværdige og "realistiske".

Jeg kommer ikke udenom at skrive et par ord om filmens visuelle side som simpelthen er genial. Filmens billeder grænser til et direkte mesterværk når man snakker scenografi og specielt "fængselscenen" imponerer stort. Filmens univers er generelt badet i flotte skygger der sætter tonen for filmens alvorlige temaer og Snyder har i den graf formået at implamentere tegneseriens specielle visuelle side i hans nye film-univers.

Filmens struktur er som bekendt meget specielt da der er meget spring i tid og dette kan godt medvirke til at det til tider bliver svært at følge med. Dog formår Snyder at få alle de løse ender til at gå op i en højere enhed og forsøger ihærdigt at forklare publikum hvad der sker i filmen via lange monologer fra filmens hovedpersoner.

Alt i alt må jeg sige at jeg var meget skeptisk over for dette filmprojekt. Min skepsis har dog vist sig at være ganske unødvendigt da filmen både på et underholdnings - såvel som et visuelt niveau formår at brilliere på en sådan måde som man sjældent ser i "comic book" movies. JEg kan varmt anbefalde filmen til alle der har lyst til at se en rigtig tankevæggende og visuel genial film. Dog "kræver" filmen at publikum koncentrerer sig for at holdy styr på filmens fortællerstruktur og store temaer.
Watchmen er og bliver genial!

5/6 stjerner
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#25 Léon 15 år siden

Er lige kommet hjem efter have set Watchmen! Jeg forstår stadig ikke en flyvende fisk af hvad jeg har set og hørt. Den mest rodet film jeg har set til dato!

Jeg mistede fuldstændig koncentrationen 25 min inden i filmen og kun hverken holde styr på personer og deres relationer til hinanden.

Filmen køre efter min mening også i et alt for langsommeligt tempo og yderest kedeligt dialog!

Da jeg forlod biografen have jeg en fornemmelse af at man skulle have læst det originale værk for at kunne få noget ud af denne film.

Sorry 1/6

Léon: [referring to his plant] It's my best friend. Always happy. No questions.
Gravatar

#26 thomasegebaek 15 år siden

#25

se den igen :P
Gravatar

#27 Outbound Sith 15 år siden

Lad mig være den første af de, der har læst tegneserien, til at dryppe lidt malurt i bægeret her på Filmz:

Jeg har ikke et religiøst forhold til tegneserien (hoppede f.eks. aldrig rigtigt med på "no squid, no movie"-bølgen), så jeg har ikke de store problemer med, at der er blevet ændret eller udeladt ting i filmatiseringen. Alligevel følte jeg hele vejen igennem filmen, at der ligesom manglede et eller andet. Måske er det den information, der findes på de sider i bogen, der ikke er fyldte med farvestrålende paneler, jeg savner, måske er det bare, fordi det nu var overladt til min egen, men til Zack Snyders fantasi at fylde hullerne ud og finde sammenhængen mellem de enkelte begivenheder. Og i den første halve times tid sad jeg og tænkte "åh, nej", fordi den fabelagtige titelsekvens, som jeg havde læst så meget om, slet ikke forekom mig særligt fabelagtig, men bare som en stiliseret highlight reel over de midterste 50 år i det alternative 20. århundrede, og efterfølgende sad selv jeg og blev en anelse forvirret over tempoet og opbygningen, så for den "uindviede" må det have været frygteligt!

Men heldigvis fandt jeg efterhånden ind til filmen igen, og den blev efterhånden ganske god, så derfor mener jeg, at denne version nok er den bedst mulige filmatisering af "Watchmen". (Hey, det kunne have været Bret Ratners "Watchmen", og så havde vi allesammen været oppe i det røde felt!) Det er tydeligt, at der er kælet for detaljerne i det visuelle, og der er da også enkelte sekvenser, som faktisk fungere bedre og/eller er mere overvældende end i bogen - primært det på alle måder grænseoverskridende klip (som man kan se et billede fra i anmeldelsen), hvor en 100 m høj Dr. Manhattan dukker op i horisonten og begynder at sprænge viet-conger i luften. Og så gjorde det mig ikke noget, at musikken til den sekvens tematisk var planket fra "Apocalypse Now", faktisk passe det meget godt sammen.

Det samme kan siges om resten af musikvalget. Alle sangene passede enten pga. stemningen eller teksten godt til de enkelte scener, selvom "Everybody Wants To Rule The World" nok var at smøre lidt vel tykt på. Og skuespillet var generelt godt med Billy Crudups Dr. Manhattan som den bedste (selvom det var enorme distraherende, at han for det meste ikke så ud til at befinde sig i det samme fysiske rum som de andre skuespillere. Om det så er pga. ufuldendt CGI-lyssætning eller om det var med fuldt overlæg for at understrege hans adskillelse var vores virkelighedsplan, det kan jeg kun gisne om), og selv Malin Akerman, som ellers er blevet meget udskældt var ganske hæderlig som Laurie/Silk Spectre II.

Men der er stadig en masse små ting, såsom Richard Nixons koloenorme næse, den overmenneskelige styrke, som personer, der BEVIDST ikke er udstyret med superkræfter, kan kaste hinanden rundt med, og så altså det, at filmen aldrig kommer op i nærheden af tegneserien mht. kompleksitet og helstøbthed, der trækker nedad, så derfor kan den kun få 3/6, og det er sådan set også fint med mig. Nu er filmen lavet, og jeg har set den (og skal selvfølgelig have den lirede box til efteråret), men tegneserien er ikke blevet dårligere af den grund.
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#28 Herrguth 15 år siden

Så fik jeg set filmen.

Og jeg synes ikke filmen var rodet, og jeg synes heller ikke det var svært at holde styr på personernes relationer til hinanden.
Filmen blev lidt langtrukken i ny og næ, men der var altid noget at kigge på.
Kan dog ikke helt finde ud af om jeg er imponeret eller lidt skuffet.
Synes historien var god, godt persongalleri, spændende problemstillinger, fin historie og gode effekter.
Men det var som om der manglede et eller andet jeg stadig ikke kan sætte min finger på.
Min karakter for filmen er lige nu på 7-8/10.

Så nu glæder jeg mig til, at tegneserien ligger i min postkasse inden for de næste par dage, så kan det være jeg finder den forsvundne brik, som jeg ikke lige helt ved hvor mangler... :)
Gravatar

#29 tranberg 15 år siden

#27
Så skal du heller ikke gøre der mere hellig end du egentlig er. Du er ikke den eneste der har læst tegneserien herinde.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#30 elwood 15 år siden

Huha sikke en film, jeg blev lige akkurart færdig med bogen (kalder jeg den) i går, og var inde og se filmen idag.

Den Visuelle stil er fantastisk især da man ser Archie ? stiger op fra vandet ren visuel guf.

og hele intro'en var en stor lækkerbidsken til folk som har læst bogen, der var en masse episoder som i bogen fylder meget mere emn her er vist i små glimpt.

Roshark er klart min ynglingas karakter (batman er besejret med hensyn til hæs stemme hehe) og jeg var vild med hans detective work ligesom i bogen, Nite Owl II ja og I synes jeg nu også ret godt om, og til folk der siger han virkede vattede Nithowl II...


Scenen i gyden hvor ham og Silk Spectre II gennemtæver de der thugs i deres normale outfit, viser at han er alt andet end vattede, her skal jeg lige love for den grafiske del kommer til udtryk knæk!!!


Især fordi jeg netop blev færdi8g med bogen igår, stod det hele ganske klart for mig, og det er sjovt og se scener fra bogen blive virkelig gjort for øjne af en på film, Især hele starten med The Comedian, og
det falske Attentat forsøger på Ozymandias


Det er også sjov og se personer i filmen, men som man ikke høre mere om selv om de har en "stor" rolle her tænker jeg på Avis sælgeren og Drengen der læser den der Pirat historie, men det kan forstå vi kommer til og høre mere til i Directors Cut eller hva den udgave kommer til og hedde.

Generelt synes jeg castet var rigtig godt over hele linien Ozymandias
Nu ved jeg ikke om jeg er farvet af lige og ha læst tegneserien, men jeg synes han virkede mistænksom hel fra start af, men jeg giver det at jeg lige har læst bogen skylden for dette, detvar bare hele hans fremtoning der gjorde det


Og ja Jackie Earle Haley perfect cast som Roshark, en ting der ikke var så tydlig i filmen,
men som jeg morede mig meget over i bogen var at Da Ozymandias står og forklare sit plot for Nite Owl II forsøger Roshark konstant og angribe Ozymandias, men forgæves, det var lidt som en "hey hold lige med med og forstyrre mig jeg står lige og snakke attitude" det var ik hel så tydelig i filmen.


Jeffrey Dean Morgan as the Comedian var også en herlig karakter og i filmen perfect castet.

Hallelujah aj nej nej, den scenen virkede bare overhovedet ikke for mig, den blev for komisk og pinlig synes jeg.

Med hensyn til slutningen.

Ret snedig kommet fra egentlig, jeg havde personlig heller ikke forventet at Blæksprutten sku med, selv om det er ret genialt i bogen, jeg sad og læste igår, og så så jeg billedet af den og sagde hov den har jeg da set før og bladrede tilbage og fandt afsnittet med Manish mener jeg hun hed, og de der forfatter og deslige der var blevet lokket til og finde på en masse ting til noget de troede sku være en film, det var hvertfald sådan jeg forstod Ozymandias forklaring hen mod slutningen


Så ja jeg var egentlig rigtig godt tilfreds, og glæder mig til en Directors Cut.

Bogen hvis den lige skal nævnes er nok det mest ambitiøse værk jeg nogensinde har læst, bare hele det med pirat historien, og så alle de der tidsskirfter der referes til i bogen, som man så læser uddrag af senere, damm.

En ting hvis man har læst bogen, behøver man ikke og gøre andre opmærksom på det konstant, det jeg mener er at nogen synes de sku sidde og fortælle deres ven at

Det der er Roshark, ham der tog ikke pillen selv, osv.

Nu havde jeg læst den, men der var måske nogen som overhørte de ting og ja det spoilede vel det lidt for dem
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: