Gravatar

#7001 dyg 15 år siden

#7000 - Hvorfor det? Du burde da gense The Fountain for at træffe den beslutning :)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#7002 Lord Beef Jerky 15 år siden

#7000 Men ikke The Wrestler og Pi? Requiem er også fantastisk, men jeg foretrækker disse to indtil videre, og glæder mig meget til Black Swan.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#7003 Lord Beef Jerky 15 år siden

Haha... mange meninger om den instruktør... men ja, jeg skal også have genset The Fountain snart. Har faktisk lige købt den på blu-ray i Kvickly for sølle 60 kr i dag =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#7004 Kruse 15 år siden

dyg (7001) skrev:
#7000 - Hvorfor det? Du burde da gense The Fountain for at træffe den beslutning :)

Også den selvfølgelig, men da jeg så den første gang, var jeg bare ikke helt lige så vild med den, som jeg var med "Requiem...". "The Wrestler" var også fremragende, men jeg mener nu at "Black Swan" er bedre.

Og så har jeg desværre endnu ikke fået set "Pi", da jeg ikke kan finde en udgivelse med engelske undertekster.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#7005 Lord Beef Jerky 15 år siden

#7004 True... min er også uden undertekster, men det er alligevel ikke altid, jeg gider have undertekster på alligevel.
Gravatar

#7006 Twister 15 år siden

Kruse (6998) skrev:
Black Swan

"Black Swan" er Darren Aronofsky's nyeste skud på stammen, og han bliver ved med at imponerer. Jeg havde en fantastisk biografoplevelse med "Black Swan", og jeg har egentligt lidt svært ved at sætte ord på i øjeblikket, men jeg vil forsøge at sige lidt. Darren Aronofsky er en fremragende visuel filmmager, som formår at skabe en stemning og et visuelt indtryk, der akkompagneret med en fremragende lydside, virkelig kommer ind under huden på en. Den starter ud som et drama om en perfektionistisk balletdanser der gerne vil udfolde sig i rampelyset, men jo længere vi kommer ind i filmen og dens tryggende stemning, jo mere udvikler det sig nærmest til en horror-film. Inden jeg så filmen, havde jeg hørt et par anmeldelser og et par af deres kritikpunkter, så jeg kunne ikke lade være med at lægge mærke til især et kritikpunkt under filmen, nemlig dialogen mellem kvinderne. Den virker ikke altid særligt naturlig i nogle scener, hvor man godt kunne forestille sig at det var en mands fortolkning af hvad disse kvinder ville sige til hinanden. Natalie Portman er fantastisk i hovedrollen, og burde også vinde en Oscar for sin præstation. Birollerne er også ganske gode, uden at de dog stjæler scenen fra Portman.

Jeg var dybt opslugt af stemningen i denne fantastiske film, som muligvis er Darren Aronofsky's hidtil bedste film, og i særdeleshed er en af de bedste film som er udgivet i 2010(Og formentlig en af de bedste film fra 2011 efter dansk udgivelsesdato)

9/10

ville selv have skrevet et par ord om filmen, men det er unødvendigt. Jeg er fuldstændig enig med dig. Et absolut pragt-eksemplar af en film. Et smukt, bevægende, fænglsende, fascinerende og dybt mesterværk. Lang tid siden jeg har set så god en film i biografen. Den kommer direkte på min personlige liste over bedste film jeg har set. Aronofsky er virkelig talentfuld!

Edit: Kunne forresten ikke lige få øje på dig. Hvor havde du fået pladser henne?

Double Edit: Min rating må ende på 8-9/10. Filmen skal lige fordøjes lidt, men lige nu hælder jeg mest til 9-tallet.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#7007 Kruse 15 år siden

Lord Beef Jerky (7005) skrev:
#7004 True... min er også uden undertekster, men det er alligevel ikke altid, jeg gider have undertekster på alligevel.

Det er skam heller ikke altid at jeg gider at have undertekster på, men jeg frygter bare lidt at jeg ville kunne gå glip af detaljer i dialogen. Siden at det omhandler en matematiker, er der så ikke en del kompliceret dialog(matematiske formler og udtryk)?
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#7008 Bruce 15 år siden

Black Swan

Aronofskys seneste skud på stammen, et drama centreret omkring et amerikansk balletkompagni, virker umiddelbart forfriskende og fascinerende. Ud fra traileren at dømme, var der stadig plads til selvstændige tanker omkring filmens tema, men i bagklogskabens lys var jeg ikke så overrasket og desværre heller ikke så henført, som jeg er blevet det af flere af Aronofskys andre film.

Der skal ikke forklares meget om film eller tema, før der i min optik er fortalt for meget om Natalie Portmans karakter og førend det meste af puslespillet er lagt. Tematisk har der været ret så mange eksempler i samme stil gennem filmhistorien, så det er ikke så meget filmens plot, som det er eksekveringen og skuespillet, der virkelig er interessant. Aronofskys skildring af miljøet omkring ballet er troværdig og intens. Jeg er dybt imponeret af Portmans portrættering og indlevelse i rollen og hendes teknik omkring dansen. Vincent Kassel er perfekt i rollen som balletensemblets leder og besidder en herlig tvetydighed i sine handlinger.

Kamera arbejdet er ligeledes i topklasse og især introsekvensen på en scene i en sekvens fra Svanesøen kun mellem to dansere var nærmest billedlyrik, hvor man følte sig som værende en del af dansens puls.

Lidt spoilere om filmen og en forklaring af min forståelse af tema, som nogle måske vil undgå:

Svanesøen gennemsyrer, med sit sort/hvid tema, filmen fra start til slut, både mht. karaktererne og Portmans higen efter det perfekte i hendes dans. Portman, indbegrebet af den hvide svane, er hurtigt psykoanalyseret, når man får afdækket hendes baggrund, hjemmeboende hos mor, overbeskyttet, seksuelt uerfaren og pacet frem af moderens egne uopfyldte ambitioner som tidligere balletdanser. Prinsesseuniverset domineret med bamser, hvide og lyserøde farver. Derfor er det ikke den store overraskelse, at Portman ikke besidder karakteren til at danse den "sorte svanes" partitur i balletkompagniets nyopførsel af Svanesøen.

Da en ny balletdanserinde (Mila Kunis), en modsætning i karakter som i garderobe farvevalg, sort, gør sin entré, finder Portman sig truet på sine ambitioner, ikke mindst fordi Kunis har ligeså let ved den sorte svanes partitur, som hun selv, ved den hvide. Således er der lagt i kakkelovnen til kampen om pladsen som svanedronningen.

Gennemført, som filmen er på nogle planer, er den slutteligt for mig mere en teknisk og instruktørmæssig triumf, gennemført med selvsamme perfektion vi netop ser hos Portmans karakter, men formår ikke at afdække det lag, som initierer empati og indlevelse hos undertegnede. Således ender jeg desværre op med følelsen af at have været tilskuer til et interessant eksperiment og desværre ikke en vedkommende og inspirerende film, jeg føler nogen lyst til at gense. Lidt for stilistisk ren til min smag, men så sandelig gennemført og håndværksmæssigt perfekt.

7/10 (tættere på 7 end 6)

PS: Skal tilføjes, at filmen formentlig vil blive én af de flotteste blu-ray udgivelser jeg kan forestille mig. Dansen på scenen med knaldsort bagggrund og de hvide projektører er som skabt til at sidde med tungen ud af munden.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#7009 Skeloboy 15 år siden

Black Swan
Suk, Darren Aronofsky kunne ikke gøre...lave 4 film på stribe, jeg vil give topkarakter.

Men derfor skal den have:

9/10 - som muligvis falder til 8/10, er dog ikke sikker.

Begrundelse: det er absolut en suveræn instruktørmæssig bedrift, og den er i særdeleshed velspillet. Den er oprigtig spændende og uhyggen virker. Slutningen er rigtig fed, soundtracket er perfekt. Der er nogle svage stemmer lige pludselig. Grunden til, den måske falder ved gensyn er, at der er lagt for meget vægt på horror.

Modsat Rasmus Tagmus, så glæder jeg mig til at se den igen, mest på grund af Natalie Portmans skuespil og det fantastiske kameraarbejde. Jeg har ikke noget imod det ryster, og jeg kan godt lide den stil, hvor kameraet er i nakken på en person hele tiden.

Mila Kunis skal også nævnes. Hvem havde dog troet det. Og Winona Ryder i hendes lille rolle var faktisk også god.

Pi, 8/10
Requiem For A Dream, 10/10
The Fountain, 10/10
The Wrestler, 10/10
Black Swan, 9/10
Gravatar

#7010 elwood 15 år siden

Kan huske der var en dansk balletdanser, som havde arbejdet på det sted, hvor filmen foregår, og der snakkede han noget at filmen viser tingene som om der kun er store premiere aftner på stedet, og ikke noget om alle de andre forstillinger, som også foregik. Ved ikke lige hvad han mente med det. At filmen tog sig visse friheder, for at fremstille ballet verden, sådan som de tænkte sig, og ikke den virkelige ?

Kan ikke lige huske navnet på ham, men det er en af de her kendte fra Danmark.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: