James Cameron opfandt med hjælp fra sprogprofessoren Paul Frommer et helt nyt sprog – Na’vi – til “Avatar”, og hvis man vil dykke helt ned i filmfænomenet, der lige nu skraber store pengesummer sammen i alverdens biografer, og kunne blære sig med at tale samme sprog som de blå væsner fra Pandora, er der nu hjælp at hente.
En guide er nemlig blevet lagt ud på nettet, hvor man kan læse om sproget, dets grammatik og struktur og se en ordliste med indtil videre 500 ord og vendinger.
På learnnavi.org kan man således lære, hvad ord som eltungawng, lehrrap og fyawìntxu betyder.
Læs Filmz’ biografanmeldelse af “Avatar”.
#11 Monkeyking 14 år siden
1) Nu har en tale inden man skal i kamp og kæmpe for sit liv, andres liv eller bare that extra inch vel altid været på sin plads (og en god måde at booste moralen på)
2) Well de er mercenaries på det værst tænkelige sted... ikke kun på jorden, men i universet (værre end helvede) og som man ser på et tidspunkt med Colonel Miles bliver de jo nødt til at pumpe jern for at holde kroppen i form (ellers bliver de bløde og slappe og døde) Og man skal vel være lidt hjerne død for at melde sig til den slags missioner.
3) Mange penge ind = sund fornuft ud... med mindre man altså "tilbeder" penge, da er der da rimelig meget "sund fornuft" i at fjerne de vilde blå "aber" der jo aligevel ikke har forstand på hvilken "guldåre" de sidder på... og som han siger så er der jo masser af træer på planeten så de kan jo bare flytte.
#12 Michael Andersen 14 år siden
Nemlig og det er også det jeg prøver at sige omkring "Avatar". At mange reagerer (både herinde og andre steder) positivt på eksekveringen :)
#13 filmz-Bruce 14 år siden
Absolut, men derfor ville det jo have været rart, hvis eksekveringen af talen havde ligget i toppen af fødekæden af de mange taler, vi efterhånden har fået i film. Kong Theodens tale i ROTK kunne sgu inspirere. Jake Sullys tale er absolut en af de ringeste af slagsen.
Hvormed jeg så blot konstaterer, at der er tale om stereotype arketyper, hvilket blot i mine øjne er med til at gøre historien ganske endimensionel i Na'vi'ernes favør.
#12 Absolut har Cameron styr på sagerne og jeg tager jo også hatten af for at have komponeret en saga, som indeholder nærmest alle de genkendelige recepter, som folk sluger råt for usødet i en blockbuster film. Men i mine øjne er det så eksakt det modsatte af en god eksekvering af historien, at eksekvere klichéerne til massernes store gensyns glæde, for at generere maksimal boxoffice. Smart, men jeg er helt sikker på, at tiden skal nok bedømme helheden i Avatar efter fortjeneste :)
#14 piazorro 14 år siden
Ellers som Yoda tale i stedet for jeg vil......
- meld jer ind i gruppen på Facebook
#15 Michael Andersen 14 år siden
Prøv at fortæl det til Frank Capra :) Om der er 1 eller 100 klichéer med i en film er ikke et kvalitetstempel. For så ville Cameron være en verdens bedste instruktør i forhold til Capra, som jo badede i konventioner og klichéer, og ligesom Cameron blev han også King of the World på det. Der er mange mainstream-instruktører, som Cameron og Capra der er/var ret sort/hvide i det (det ligger i mainstreamens natur), så det interessante er ikke at en instruktør bruger klichéer, men hvad han får ud af dem.
#16 Lord Beef Jerky 14 år siden
#17 filmz-ab 14 år siden
Hvis jeg "må", men skal passe på for ikke at blive beskyldt for at trolle på siden, men jeg er sq enig i din vurdering. Man må på den ene side respektere Cameron for at være i stand til at skabe en omfattende kommerciel storfilm, men der tages altså ikke ret mange chancer rent kunstnerisk. Ser du udelukkende på filmens historie, dialog og skuespil, så er den max 2 stjerner værd.
#18 Michael Andersen 14 år siden
#19 mr gaijin 14 år siden
Her tænker jeg ikke på 3D-effekten, detaljerne i animationen, motion capture-teknologien eller det frie, virtuelle rum, hvor han bevæger sit kamera fuldkommen frit rundt i. Alt det er jo primært Wetas fortjeneste.
Jeg tænker i stedet på, hvordan han blander lag af virkelighed sammen, så virkeligheden i Pandora virker overbevisende. Han er en fremragende illusionist, og han bruger narrative tricks til at hive os ind. Blandt andet Youtube-lignende videologs, som er velkendte i den virtuelle virkelighed, som vi accepterer dagligt. Det er ikke så tit, at jeg har set den slags scener til at flette publikums internetvirkelighed så effektivt ind i en fantasy-fortælling. Eller de mere eller mindre subversive referencer til MMORPGer og andre computerspil, hvor hovedpersonen bliver uhygiejnisk og ligeglad med sig selv i den "virkelige" verden. Det har den kognitive effekt, at vi køber (eller i hvert fald tilnærmer os) det lag af virkeligheden i Pandora, da det ligger tæt på vores egen virkelighed. Genkendeligheden kryber sig ind i vores underbevidsthed. Så når Cameron endelig bryder grænsen mellem menneskeverdenen og Pandoras verden, så bliver det også lettere at blive opslugt i the blue man group i Pandoras verden.
Sig hvad I vil om Pocahontas/Danser med ulve/Tarzan-skabelonen for grundhistorien og de mere eller mindre cheesy replikker. Den visuelle narrativ i "Avatar" virker på et psykologisk plan. Det lægger man især mærke til, hvis man bagefter ser "Dr. Parnassus", og blot tænker en smule over filmiske fold af virkeligheder og forskellige lag i narrativen. Terry Gilliam roder rundt. Cameron viser sig derimod som en dygtig arkitekt i "Avatar", hvor han formår at opbygge sin historie, så publikum suges ind i filmens virkelighed.
CG-detaljerne (især i motion capture) og 3D-legetøjet er blot prikken over i'et.
#20 filmz-ab 14 år siden
Ha ha det var vist ironi?? Men ser du bort fra Arnold (som dog er langt mere mindeværdig end Sam Warington, især i den første, som for mig er en af de bedste skurke) så har vi Linda Hamilton i T2, som er fantastisk, ligeledes Weaver i Aliens (en oscar nominering) og Furlong i T2. Disse karakterer havde man noget tilovers for :-)