Da Vinci mysteriet
Udgivet 17. maj 2006 | Af: The Insider | Set i biografen
Det var udelukkende et spørgsmål om tid, før en af de største og mest uomgængelige bestsellers i nyere tid blev filmatiseret. Men selvom man med filmatiseringen af “Da Vinci mysteriet” havde et garanteret megahit, valgte man alligevel at skrue en ‘stensikker filmatisering’ sammen. Filmen er lavet af rutinerede folk med rutinerede skuespillere på rutineret manér. Den vil næppe efterlade et indtryk, der tilnærmelsesvis nærmer sig bogens. “Da Vinci mysteriet” er en thriller, der byder på godt drama, minimal, men effektiv humor og adskillige drilske twists og gåder – nogen af dem uventede, men de fleste af dem uheldigvis meget forudsigelige.
Teknisk set er filmen ganske elegant. Den hærdede musikvideofotograf Salvatore Totino (som også gjorde et glimrende stykke arbejde på instruktør Ron Howards “Cinderella Man”) får filmens mangfoldige storslåede locations (alt fra Paris’ Louvré til alskens europæiske chateauer og kirker) til at virke enormt betagende. Der skal nok forekomme et billetsalgsboom alle disse steder i kølvandet på filmens biografpremiere. Hans Zimmers score er desværre lidt tamt og forglemmeligt, mens den detaljerige lydside og de ganske imponerende effekter (selvom de af og til bliver en lille smule for meget) supplerer filmens letfordøjelige eventyrfortælling godt.
Og ‘letfordøjelighed’ er nøgleordet. Som de fleste traditionelle populære ‘page-turner’ romaner, der er umulige at lægge fra sig, lever og dør “Da Vinci mysteriet”-filmen med sin evne til at vedligeholde et stødt, spændingsmættet tempo uden slinger i valsen – det vil sige tålmodige, intime stunder, hvor pulsen daler og plottet og personerne får lov til at ånde lidt. Selvom “Da Vinci mysteriet” nok ikke lever helt op til sit enormt populære litterære forlæg, står vi nu alligevel med en god og effektiv, omend ganske anonym, thriller.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet