Sidste år udkom det fjerde kapitel i “Bourne”-franchisen, “The Bourne Legacy”, der havde Jeremy Renner i hovedrollen som agenten Aaron Cross i modsætning til de tre første film, som havde Matt Damon i hovedrollen som Jason Bourne. Filmen fik en blandet modtagelse, men indtjente nok til, at Universal nu rykker fremad med en fortsættelse.
Se også: Universal bekræfter “The Bourne Legacy”-fortsættelse.
Manuskriptforfatteren Anthony Peckham er blevet hyret til at stå for at skrive den nye film, hvor det igen bliver Renner i rollen som Cross, der er omdrejningspunktet. Peckham har tidligere skrevet Clint Eastwoods “Invictus” og Guy Ritchies “Sherlock Holmes”.
Mens Damon tidligere har nægtet at vende tilbage som Bourne, hvis ikke “The Bourne Supremacy”- og “The Bourne Ultimatum”-instruktør Paul Greengrass var bag kameraet, så har der de seneste år været hentydninger til, at han muligvis alligevel kunne være interesseret, hvis manuskriptet var godt nok. Endnu er intet dog på plads, og Damon skulle ikke være i forhandlinger om at medvirke på nuværende tidspunkt.
#31 Lord Beef Jerky 11 år siden
Der er intet elegant ved konsekvent shaky cam. I mine øjne er det mere dovent end interessant. Alle filmiske virkemidler skal bruges med måde, og måde opfangede jeg intet af i lige præcis den film.
PS. Hvad pokker skal alle de sammenligninger med klassisk musik til for?! Sammenlign det med John Zorn, hvis du endelig skal forsvare det!!! =)
#32 Kruse 11 år siden
#33 The Insider 11 år siden
#32,
#34 Ispep 11 år siden
Jeg kan godt følge dig. Det kan også til tider irritere mig under disse film - det kommer an på humøret. Jeg vil dog ikke ligefrem kalde det "dovent" filmarbejde - tværtimod kræves der lidt mere af kameramanden/operatøren, som altså er en større udfordring, end blot smide kameraet op på "skinner" eller en kran.
#35 Ispep 11 år siden
#36 The Insider 11 år siden
#37 BN 11 år siden
Jeg kan forsikre dig for, at ikke ét eneste billede eller én eneste kamerabevægelse i 'The Bourne Supremacy" er tilfældig eller et udtryk for dovenskab!
Husk lige på, at cheffotografen på "The Bourne Identity" (hvor der kun er et minimum af shaky-cam i nogle ganske få scener) er den samme som på "The Bourne Supremacy" (og "The Bourne Ultimatum"), nemlig Oliver Wood. Han var også cheffotograf på "Die Hard 2" og "Face/Off", så jeg vil godt æde min gamle, mølædte, ikkeeksisterende Chaplin-vagabond-hat på, at hans kameraindstillinger og -bevægelser ikke på noget tidspunkt er tilfældige i nogen af de to omtalte Bourne-film. ... Han har erfaring med action fra tidligere film, og han ved hvordan man får den slags i kassen. Instruktøren Paul Greengrass har selvsagt fremlagt for/drøftet med ham, hvilket visuelt udtryk han/de skulle gå efter, og der er med garanti ingen scener der er blevet godkendt billedmæssigt alene ud fra et eller andet primitivt "Huskede du at ryste med kameraet?"-kriterium. ;-D
Jeg er enig med Ispep og The Insider i, at "Supremacy" er den klart bedste film. Men de to andre film er på deres egen måde og med deres eget (h.h.v. forudgående og fortløbende) plot ligeså fantastiske ... når vi altså lige ser bort fra det marginale, som gør "Supremacy" til den ubestridte, idiskutable, universelt fastslåede vinder. hehe
#38 Ispep 11 år siden
Det er lidt sjov at se, hvorledes Oliver Wood er i stand til at tilpasse sig så godt de forskellige stilarter som John Woo og Greengrass hver især står for.
#39 BN 11 år siden
Jeps. En dygtig herre, må man sige.